H&M: E-handeln kompenserar inte för minskad kundtrafik

Klädjätten pressas av e-handeln - aktien faller efter rapport.

H&M har idag släppt sin delårsrapport som bland annat behandlar juni till augusti i år. Under den perioden gör företaget en vinst före skatt på 5 miljarder kronor, vilket dock är en minskning från 6,3 miljarder samma period i fjol.

Företagets VD, Karl-Johan Persson, berättar samtidigt för media att H&M:s e-handel inte växer tillräckligt fort. Den växer men inte tillräckligt för att kompensera för kundtappet i butikerna.

Annons

- Vår växande onlineförsäljning kompenserade dock inte fullt ut för minskad kundtrafik till butik på flera av våra etablerade marknader, vilket lett till att vår totala försäljningsutveckling hittills under året inte nått upp till våra mål. Detta är något som vi naturligtvis inte är nöjda med och som bland annat resulterade i att vi gick in i det tredje kvartalet med ett för högt lager.

"Fortsätter att förbättra onlinebutiken"

Flera tidningar rapporterar idag om hur aktien fallit flera procent i den inledande handeln på Stockholmsbörsen. H&M har dock inte gett upp utan satsningarna på e-handel fortsätter i snabb takt.

- Vi fortsätter att förbättra onlinebutiken och tillför fler och snabbare leveransalternativ samtidigt som sortimentet online breddas ytterligare. Den fysiska butiken integreras alltmer med onlinebutiken för en enklare shoppingupplevelse, kommenterar Karl-Johan Persson.

Företaget testar samtidigt nya butikskoncept för att erbjuda kunderna en mer inspirerande butik. H&M lanserar också nya varumärken som till exempel ARKET, vilket Ehandel.se skrivit om tidigare.

H&M ska återkomma med en mer utförlig plan för hur de möter digitaliseringen under deras kapitalmarknadsdag i februari nästa år. Vid årets slut ska H&M:s e-handel finnas på 43 marknader världen över.

Annons