H&M kämpar på – e-handeln ökade med 30 procent

"Den snabba förändringen av modebranschen fortsätter".

H&M har presenterat sin niomånadersrapport nu under morgonen. Under räkenskapsårets nio första månader, alltså under perioden mellan den 1 december 2017 och den 31 augusti 2018, ökade omsättningen förvisso med tre procent. Det innebär en omsättningsökning från drygt 173 till knappt 179 miljarder kronor.

Resultat efter skatt backar 3 miljarder

Men sett till resultatet, både resultat efter finansiella poster och resultat efter skatt, så minskade detta rejält under årets nio första månader jämfört med samma period under förra räkenskapsåret.

Annons

Det innebär att resultatet efter finansiella poster minskade från 15,9 miljarder förra året till 11,2 miljarder i år. Vad gäller resultat efter skatt minskade det under perioden från 12,1 till 9,1 miljarder kronor. 

Och enligt koncernen är det bland annat de logistikproblem som klädjätten tidigare i år brottats med, som ligger bakom nedgången.

- De problem som uppstod under våren i samband med implementeringen av nya logistiksystem i USA, Frankrike, Italien och Belgien, medförde extraordinära kostnader om cirka 400 miljoner kronor i tredje kvartalet. Försäljningen på dessa marknader minskade sammantaget med åtta procent, medan de övriga 66 marknaderna sammantaget ökade försäljningen med lika mycket under samma kvartal.

"Fortsätter med full kraft"

Däremot finns det en ljuspunkt. Onlineförsäljingen ska totalt ha ökat med över 30 procent under det tredje kvartalet i år. Det gör också att den digitala expansionen nu fortsätter.

- I dag finns H&M online på 47 marknader och vi fortsätter med full kraft vårt arbete med att rulla ut online globalt till alla våra befintliga butiksmarknader och fler därtill, skriver H&M:s vd Karl-Johan Persson i en kommentar till rapporten.

Han menar även att e-handelns tillväxt ger resultat för företaget som helhet, i synnerhet på vissa marknader.

- Den snabba förändringen av modebranschen fortsätter och H&M-gruppen är inne i en spännande omställningsperiod. Vårt förändringsarbete har bidragit till en successivt bättre försäljningsutveckling med ökade marknadsandelar på de flesta marknader under det tredje kvartalet, framförallt i Tyskland, Sverige, Östeuropa och Ryssland samt i Kina, skriver Persson. 

Färre butiker startas

Den digitala omställningen tycks även innebära att fler butiker kan komma att läggas ner och att färra nya ska startas.

Annons

- Vi fortsätter optimeringen av butiksportföljen för att möta kundernas ändrade shopping-mönster i det pågående onlineskiftet. Hittills i år har detta inneburit ett lägre nettotillskott av nya butiker inom koncernen. Vi ser även att skiftet öppnar upp för ännu bättre hyresvillkor för både nya och befintliga butiker.

Annons