H&M omsatte 30 miljarder kronor i sin e-handel

E-handeln står nu för 14,5 procent.

Modejätten H&M fortsätter att växa på nätet. Företaget meddelar idag sina siffror för räkenskapsåret som sträcker sig mellan den 1 december 2017 och den sista november 2018. Omsättningen ökade med 5 procent under perioden, till 210,4 miljarder kronor, jämfört med året innan.

Britterna älskar e-handeln

E-handeln står nu för 14,5 procent av företagets omsättning och det innebär att H&M omsätter 30 miljarder svenska kronor via sina nätbutiker. E-handeln växte med 22 procent, jämfört med året innan. Näthandeln räddar nu företaget på vissa marknader.

Annons
Annons

- Exempelvis i Storbritannien kompenserade 38 procents ökning av vår onlineförsäljning för en försäljningsnedgång om 1 procent i butik, vilket gav en total tillväxt om 8 procent. På flera marknader drevs försäljningstillväxten av såväl fysiska butiker som online, däribland Kina (+24 procent), Indien (+43 procent) och Ryssland (+27 procent), skriver företagets vd Karl-Johan Persson i en kommentar.

Att man satsar rejält på sin onlineverksamhet är tydligt i fjärde kvartalets händelser:

- Tre nya logistikcenter om totalt cirka 230 000 kvadratmeter öppnades under kvartalet vilket möjliggör utökad kapacitet framför allt inom online, skriver H&M.

"H&M online på 47 marknader"

Samtidigt fortsätter företaget att rulla ut sin e-handel på nya marknader världen över.

- Online och de fysiska butikerna integreras alltmer samtidigt som den globala utrullningen av online fortsätter. Idag finns H&M online på 47 marknader och under 2019 tillkommer Mexiko samt även Egypten som öppnar via franchise.

Årets resultat efter skatt, för hela företaget, landade på 12,65 miljarder kronor.

- Vi avslutade 2018, ett för oss och för branschen utmanande år, med tydliga signaler om att vi är på rätt väg, säger Karl-Johan Persson.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!