H&M-rival till nya marknader – endast med e-handel

Men ligger efter H&M i e-handelsligan.

År 2020 ska alla våra varumärken finnas på nätet och de ska dessutom gå att handla från hela världen. Det beskedet gav modejätten Inditex, som bland annat driver H&M-konkurrenten Zara, nu i veckan.

Inditex passade också på att meddela att beslutet innebär att företaget - som har byggt sin verksamhet kring fysiska butiker - endast kommer att finnas som e-handel i en del länder.

Annons
Annons

Endast e-handel i vissa länder 

Draget ska enligt Reuters vara ett försök att ta upp kampen med de modeföretag som har varit duktiga på att locka en ung publik som gärna handlar på nätet. Under de senaste åren har bland annat just Zara varit flitiga med att testa nya e-handelslösningar, som till exempel snabba leveranser och personallösa butiker.

LÄS ÄVEN: H&M-konkurrenten öppnar sin första butik med bara e-handel

- Vi vill göra våra modekollektioner tillgängliga för alla våra kunder, oavsett var i världen de är. Det gäller även de marknader där vi för närvarande inte har några fysiska butiker, säger Inditex vd Pablo Isla i ett pressmeddelande.

Inditex äger, förutom Zara, även varumärken som Massimo Dutti, Pull&Bear och Bershka. Enligt Reuters ligger Inditex e-handelsandel på 10 procent av försäljningen, vilket kan jämföras med att H&M nu ska vara uppe i 12 procent.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!