H&M siktar på entimmes-leveranser i städerna

Nu blir det e-handel för hela slanten för att få styr på skutan.

Efter turbulensen ska klädkedjan nu satsa e-handeln med flera nya digitala funktioner. Det har gått både upp och ner för H&M de senaste veckorna, inte minst i samband med besvikelsen kring företagets senaste kvartalsrapport, som visade på ännu sämre siffror än väntat

Men nu ska bolaget kraftsamla för att vända trenden - och framför allt gäller det satsningar på e-handeln.

Annons
Annons

Omnikanalkoncept på bred front 2018

Bland annat ska omnikanalkonceptet utökas rejält och rullas ut på alla företagets marknader nu under hösten samt under 2018. Men även logistiken ska utvecklas. 

- Vi tittar också på entimmesleveranser i storstäder, något vi håller på att testa och vi har en plan för den utrullningen, ska VD:n Karl-Johan Persson ha sagt till Nyhetsbyrån Direkt, enligt Market.

Click and collect införs i London

I London ska man dessutom börja experimentera med click and collect och till en början börja erbjuda detta i åtta butiker.

Sprider egen bildsökningsfunktion

Dessutom ska H&M ta upp kampen mot e-handelsjättar som Asos och eBay. Detta kommer att ske genom att H&M fortsätter satsa på en egen version av funktionen “bildsök”, som alltså låter kunden ta en bild på ett klädesplagg de gillar och därefter ges förslag på liknande plagg i H&M:s sortiment.

Både Asos och eBay har tidigare lanserat liknande funktioner.

- Vi har lanserat "Image search” på fyra marknader och fått väldigt positiv respons och det är något vi kommer att rulla ut i 13 länder under hösten, säger Karl-Johan Persson.

Funktionen, som blir en del av H&M:s mobilapp, går ut på att konsumenten kan ta en bild på ett klädesplagg den gillar och få förslag på liknande plagg i H&Ms sortiment och köpa det direkt.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!