H&M testar en ny shoppingsajt baserad på Instagram

Inspiration som leder till försäljning.

Modekoncernen H&M Group har lanserat en betaversion av ett helt nytt shoppingkoncept och en ny plattform, Itsapark.com. Sajten är menad att bli en digital modeguide som drivs av en community. 

- Itsapark.com är en digital modeguide baserad på communityns frågor och svar. Itsapark vill göra mode enklare genom att skapa ett utrymme där människor kan få ärliga och personliga svar på alla sina modefrågor. Medlemmar i communityn kan ställa sina frågor direkt på plattformen och Itsapark sammankopplar dem med rätt person som kan svara på deras fråga, skriver H&M Group på sin hemsida.

Annons

Hela idén handlar om att skapa en mötesplats för personer som är modeintresserade, för dem som söker efter något speciellt eller vill hålla sig uppdaterade på de trender som är populära för tillfället.

- Vi ser Itsapark.com som en mötesplats där människor utvecklas, möts och upptäcker nya saker, skriver Itsapark på sin sida.

När man väl blir en del av communityn finns det tre huvudflikar på sajten, som översätts till; utforska, hitta och diskutera. Under utforska hittar man bilder och videor från Instagram som är uppdelade i olika inspirerande kategorier, som till exempel “sommar”. Allt content kommer från community-medlemmarnas Instagramprofiler, men för att en bild ska hamna på sajten måste personen tagga @Itsapark under sin bild på Instagram.

"Mode kan vara ganska förvirrande"

Klickar man sig vidare till fliken hitta, finner man bilder från Instagram även här. Här är kategorierna dock fler och mycket mer specifika. Ett exempel på en kategori kan vara “Ecru Denim”. När man väljer en kategori visas Instagrambilder som man kan klicka på för att se var personen har köpt plaggen som syns i bilden, samt hur mycket de kostar och klickar man på dem så kommer man direkt till produkten på webbutiken som säljer plagget.

Om vi backar några klick, till Instagrambilderna under fliken hitta, ser vi även bilder från olika nätbutiker som säljer plagg i vald kategori. Och likaså kan vi klicka på dem för att komma vidare till sajten som säljer just det plagget som vi var intresserade av.

Under den tredje fliken “diskutera” finns inga bilder. Här kommer man fram till en lång lista med frågor. Högst upp finns fältet där man själv kan ställa en fråga och under varje inlägg finns det möjlighet att svara. Communityn både ställer frågor och besvarar dem.

- Vi har alla någon fråga om mode, till exempel: Vad ska jag ha på mig på en första dejt? Hur klär jag på en viktig intervju för att samtidigt se unik ut? Mode kan vara ganska förvirrande och tidskrävande, men det behöver det inte vara. Vi vill skapa en mötesplats där människor kan utbyta idéer och råd.

"Detta är bara början!"

Sajten har bara varit uppe i mindre än 6 dagar och det är redan fullt med frågor på Itsapark. Än är frågorna inte uppdelade i några kategorier men troligtvis kommer de att bli det med tiden, då de just nu bara ligger ovanpå varandra.

Annons

- I den allra första betaversionen kan du ställa dina frågor direkt på diskussionssidan. Vi kommer då att ansluta dig till rätt person som kan hjälpa dig och svara på din fråga. De personerna tilldelas och belönas av oss för att svara på dina frågor. Om du också vill bli en av dem kontakta oss. Detta är bara början!

Hela Itsapark är alltså uppbyggd på ett sätt som välkomnar oss till att söka efter produkter och köpa dem direkt genom sajten. Och trots att det är H&M Group som står bakom hela projektet så länkar Itsapark till alla möjliga modesajter, inte bara till koncernens egna varumärken.  

Itsaparks kontor ligger i Berlin och är modekoncernens senaste projekt som vill möta det digitala samhället. Just nu är hela sajten på engelska, och om den kommer att översättas till fler språk vet vi inte. Enligt koncernen kommer Itsapark att byta till sin slutliga version så snart de kan.

Annons