H&M:s AI-chef: ”Diskussionen har ändrats”

"Gör vi rätt?".

För några veckor sedan välkomnade H&M in en professor, som forskar inom robotik och artificiell intelligens, i bolagets styrelse. Och nu får vi träffa H&M:s AI-chef, Linda Leopold. 

LÄS ÄVEN: H&M tar in professor i robotik och AI i styrelsen

Annons
Annons

– AI är ett kraftfullt verktyg och ger många nya möjligheter. Men att vi kan göra något - betyder inte att vi borde göra det, säger Linda Leopold, AI-chef på H&M, i ett pressmeddelande.

Tekniken och forskningen utvecklas snabbt, och kundbeteendet förändras hela tiden i vårt digitala samhälle. Och H&M försöker att ligga i framkant genom att ständigt utveckla shoppingupplevelsen i sin omnikanal.

Omnioptimering

Modejätten har tidigare i år sagt att "H&M ska accelerera sin omni-strategi och transformation ännu mer under 2019", och det löftet har företaget jobbat med att hålla.

Vi har bland annat rapporterat om deras app som på många olika sätt suddar ut gränsen mellan mellan virtuell och fysisk shopping, samt om en ny app som just med hjälp av AI ska ta fram rätt klädstorlek men även visa hur andra storlekar ser ut på kunden. 

Nyligen pratade vi med H&M:s IR-chef, Nils Vinge, om modeaktörens framtidsplaner och utmaningar när det kommer till digitalisering och omnihandeln. 

LÄS ÄVEN: H&M-chefen om e-handeln i handen

"Gör ingen skada"

Men under den senaste tiden har H&M-koncernens diskussion gått från "är vi kompatibla?" till "gör vi rätt?", skriver modejätten. Därför har bolaget valt att börja jobba med artificiell intelligens "på ett ansvarsfullt sätt". 

H&M har gett AI-chefen uppdraget att se till att bolaget jobbar med artificiell intelligens både på ett ansvarsfullt men också ett etiskt sätt. 

Annons
Annons

– På ett eller annat sätt är vi alla delaktiga i utvecklingen av AI, och vi har ett gemensamt ansvar över att det ska gå till på rätt sätt. AI är inte en egen kraft. För att skapa den framtiden vi vill, behöver vi arbeta tillsammans för att involvera fler människor i diskussionen kring AI och etik, säger Linda Leopold. 

– Vi närmar oss detta från två vinklar. "Gör gott" - vilket innebär att vi använder AI för att nå våra mål. Och "gör ingen skada" - vilket innebär att vi jobbar med AI på ett ansvarsfullt och etiskt sätt.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!