Håll i er för årets förmodligen sämsta e-handelsdag

Nästa vecka avgörs det mellan påskafton eller midsommarafton.

Vi är ledsna att behöva meddela detta men årets sämsta e-handelsdag ligger med stor sannolikhet framför oss. Att midsommar inte är någon köpfest kunde vi varna för häromveckan, i Analysbrevet för maj månad.

Antalet order är avsevärt lägre under midsommarveckan jämfört med en "normal" vecka. Vädret har förstås en stor effekt men oavsett så är kunderna inte speciellt shoppingsugna när nubben står på bordet.

Annons

En dag då e-handeln går på lågvarv

Vår analysavdelning har jämfört förra årets midsommarvecka med snittet under 2016 och grafen talar sitt tydliga språk.


Faktum är att midsommarafton var förra årets absolut sämsta dag när det kommer till orderingången hos svenska e-handlare. Detta enligt siffror ifrån Ehandel.se Analytics. Midsommarafton konkurrerar ofta med påskafton om titeln som årets sämsta dag. Påskafton hamnade dock på andra plats i fjol. Vilken dag som är sämst av dessa får vi reda på nästa fredag.

LÄS ÄVEN: Svensk e-handel ökade med 14 procent i april

Annons