Håll i er – nu dalar försäljningen rejält inom e-handeln

Sämst försäljning på året.

Förra månaden var enligt många årets fattigaste för konsumenterna. Även om januari inte är någon höjdpunkt på året, så är det inte årets "fattigaste" månad för e-handlare. Det är istället den numera välkända februari-dippen som inträffar vid den här tiden varje år.

Det har varit samma visa de senaste åren, och fjolåret var inget undantag.

Annons
Annons

- Man hör ibland att januari är årets fattigaste månad. Pengarna har spenderats på julklappar, julmat och resor under ledigheten. Och det är lätt att anta att det inte finns så mycket kvar att spendera i januari, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, och fortsätter:

- Men i e-handelsvärlden är februari den sämsta månaden och har länge varit det. Kunderna verkar resa sig från datorn, stoppa undan mobilerna och ge sig ut i snön under sportlovet som pågår under veckorna 7, 8 och 9.

När vi plockar fram datan från 2018, via Ehandel.se Analytics, och året innan så är det tydligt vad svenska e-handlare har att vänta sig de närmaste 30 dagarna.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!