Handelsjätte stänger 100 butiker i spåren av e-handeln

Vill ha en tredjedel av försäljningen på nätet.

E-handelns starka tillväxt har inte direkt inneburit goda nyheter för alla handelsföretag, och några av dem som verkar ha drabbats hårdast är kedjor med stora butiksytor i många städer, och till och med länder.

Stänger ner allt snabbare

Nu blir nämligen brittiska Marks and Spencer den senaste aktören i raden av kedjor som meddelar att butiker ska stängas. Företaget har i och för sig varit inne på samma ämne tidigare, men nu ökar takten för butiksstängningarna.

Annons
Annons

Planen är nu att lägga ner totalt hundra butiker runt om i Storbritannien till och med år 2022, vilket är 14 fler än vad som tidigare har meddelats. 21 av butikerna ska redan ha slagit igen. Och i vanlig ordning är det det handelns digitalisering som ligger bakom beslutet att dra ner på butiker.

"Vi gör framsteg"

I ett pressmeddelande skriver företaget att en tredjedel av Marks & Spencer har som mål att en tredjedel av företagets försäljning ska ske online.

- Vi gör framsteg med våra planer på att omstrukturera våra butiker för att bli mer relevanta för våra kunder, och för att stödja våra tillväxtplaner på nätet. Det är inte enkelt att stänga butiker men det är avgörande för Marks & Spencers framtid, säger Sacha Berendji, som är ansvarig för bland annat retail och fastigheter på företaget.

Även om Marks & Spencers butiker blir färre är tanken att de ska bli större och bättre. Bland annat ska de satsa mer på inspiration och ha en bättre koppling till Marks & Spencers e-handel, än vad som är fallet i dag.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!