Har 2,5 miljoner följare – lyckades inte sälja 36 t-shirts

Har influencer-bubblan brustit?

De senaste åren har personer med miljontals följare på sociala medier som Instagram och Youtube lyckats håva in höga belopp på att marknadsföra bland annat e-handlares produkter i sina kanaler. Men på senare tid har flera e-handelsprofiler uttalat sig om att bubblan kring influencers kan vara på väg att spricka, och att deras marknadsföring inte längre skulle utgöra lika effektiv reklam.

Krävde 36 sålda tröjor för att gå vidare

Nu får skeptikerna vatten på sin kvarn. Enligt flera internationella medier har nämligen en influencer med över 2,5 miljoner följare på Instagram och över 800 000 följare på Youtube misslyckas med den till synes enkla uppgiften att sälja 36 t-shirts.

Annons

Enligt uppgift skulle influencern, en 18-åring från Florida som kallar sig Arii, starta ett nytt modevarumärke och företaget hon skulle samarbeta med krävde att ett första släpp på 36 tröjor skulle säljas innan fler exemplar trycktes upp. I ett senare inlägg på Instagram framför dock Arii att det i själva verket handlade om minst 36 exemplar av varje produkt. 

Ett PR-trick?

Tyvärr gick i alla fall inte försäljningen som förväntat, vilket Arii själv var först ut med att rapportera om på Instagram. Enligt medier som Cosmopolitan och Daily Mail innebär det svala intresset att Ariis klädkollektion inte längre kommer att bli av.

Händelsen har lett till massvis av kommentarer på bland annat Twitter, där en del personer är chockade över den misslyckade kampanjen. Andra ifrågasätter dock ifall det hela är någon form av marknadsföringstrick, eftersom kampanjen uppges ha pågått i anmärkningsvärt begränsad skala under en ganska kort tid. På det planerade märkets sajt hintas det om att "Era" - som märket heter - är tillbaka snart. 

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!