Här är namnet på Axfoods nya nätapotek

Skrotar arbetsnamnet Hubia.

I mitten av augusti kunde vi berätta att Axfood skulle ta upp kampen mot Apotea och de andra nätapoteken - genom att helt enkelt själva ge sig in i branschen. Satsningen på deras eget renodlade nätapotek kallades inledningsvis för Hubia, som också var namnet på det då nybildade e-handelsbolaget.

LensOns grundare ligger bakom

Nu meddelas dock att bolaget byter namn från Hubia AB till Apohem AB och att namnet på det nya nätapoteket därmed blir Apohem.se.

Annons

Bakom satsningen står förutom Axfood även investeringsbolaget Novax och LensOns grundare, Kim Persson och Johan Bergenheim. Med sig har de också entreprenören Henrik Patzer, som nu tillträder som VD i det nya företaget.

"Kommer att sticka ut i mängden"

Samtidigt får Johan Bergenheim rollen som marknadschef och han är nu nöjd med det nya namnet.

- Det känns inspirerande att vi nu har ett slagkraftigt namn som gör att vi kan bygga ett starkt varumärke, och med vår grafiska profil kommer Apohem att sticka ut i mängden bland etablerade apotek, säger han i ett pressmeddelande.

Paralellt med att välja ett nytt namn så har arbetet med att ta fram en egen logotyp och en grafisk profil pågått. I det arbetet har Apohem fått hjälp av den digitala byrån Most Studios.

Lanseringsdatum ej klart

Än så länge finns det dock ingen e-handel igång och lanseringsdatumet är heller inte fastställt, även om förberedelserna sägs vara i full gång. Pågår gör också rekryteringar inom rådgivning, teknik, ekonomi och marknadsföring, enligt företaget.

Kim Persson, som varit vd under bildandet av bolaget, kommer hädanefter att fokusera på affärsutveckling och strategiska partnerskap.

Annons