Hårdare konkurrens leder till allt smalare nätbutiker

En ny undersökning visar att allt fler svenska nätbutiker satsar på ett nischat utbud.

Den svenska e-handeln fortsätter att blomstra och antalet nätbutiker ökar ständigt. Det stora utbudet av butiker innebär samtidigt att konkurrensen ökar och att företagen måste jobba hårdare för att sticka ut på marknaden.

Något som har lett till att allt fler nätbutiker väljer att anpassa sitt utbud för att nå specifika målgrupper. Och att e-handlare blir allt mer nischade är en trend som betalföretaget Payson, som säger sig ha mer än 10 000 ansluta e-handelsföretag, tydligt märkt av.

Annons

– En stor fördel med att driva nischbutik att det är enklare att marknadsföra butiken genom sökordsoptimering. Eftersom utbudet är smalare kan du ofta hålla dig till sökord inom samma ordfamiljer, vilket är gynnsamt seo-mässigt, säger Emma Lindgren, Marknadschef på Payson.

Lumpenkalsonger och mustaschmössor

En undersökning som Payson genomfört bland 550 svenska e-handlare visar också att drygt var sjunde e-handlare anser att den största fördelen med att driva en nätbutik, jämfört med fysisk butik, är just möjligheten att nischa sitt utbud.

Det kan röra sig om allt från nätbutiker som inriktat sig på att enbart sälja strutsrelaterade produkter till företag som specialiserat sig på lumpenkalsonger. Så är du på jakt efter ett akvarium till din diskusfisk, ett färdigskrivet tal till ett dop eller mustaschprydda mössor, så är möjligheten att hitta vad du söker på nätet större än någonsin.

I undersökningen kan man även konstatera att samtidigt som utbudet blir allt mer nischat, så blir konsumenten också mer benägen att handla lokalt, även på nätet. Närmare fyra av tio konsumenter föredrar nämligen att handla från en e-butik med säte i sin kommun framför en e-butik utanför kommunen.

Annons