Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Helsingborgs Dagblad lanserar ny E-handelsplats

Helsingborgs Dagblad lanserar ny E-handelsplats
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

Mediehus som tar klivet in i e-handelns värld är inget nytt. Nu vill även Helsingborgs Dagblad ha sin del av den växande näthandeln. Nyligen smygstartade man e-handelsplatsen Shoppia, en köpsajt som har fokus på butiker i Nordvästskåne.

ANNONS

Vi har skrivit om det tidigare, mediehus som ger sig in i e-handelns värld. Ett av världens största medieföretag, Condé Nast med ett femtiotal olika tidningar och nätsajter bara i USA, investerade 20 miljoner dollar i FarFetch. En e-handelssajt som samlar återförsäljare inom lyxsegmentet från hela världen på ett och samma ställe.

I Sverige köpte nyligen Aftonbladet upp Theyouway.com. En nätbutik som säljer hår- och hudvård på nätet, grundat av kändisfrisören Steve Terry. Nu är det dags för nästa svenska mediehus att ge sig in i leken.

Helsingborgs Dagblad sjösätter snart köpsajten Shoppia, som man hoppas ska bli en samlingsplats för shoppingsugna NV-skåningar och ett skyltfönster för flertalet lokala butiker.

– Vi tror på närheten med en regional handelsplats. Genom att hålla oss till Nordvästskåne kan kunderna också själva snabbt hämta sina varor i fysiska butiker, vilket vi vet att många uppskattar, säger Tina Nybom, affärsutvecklingschef för Helsingborgs Dagblad.

Ett femtiotal butiker

E-handelssajten ska vara i full gång i augusti men Shoppia har redan smygstartat sin verksamhet. Hittills har ett 50-tal handlare anslutit sig till plattformen, och fler butiker ska vara på väg in. Främst riktar sig plattformen till små och medelstora handlare av olika slag, oberoende om de har en egen nätbutik eller ej.

– I Nordvästskåne finns det väldigt många butiker i olika storlekar. Genom HD:s marknadsföringskanaler är det här ett unikt tillfälle för även de minsta butikerna att erbjuda sina kunder ytterligare en kanal, säger Tina Nybom.

Helsingborgs Dagblad har även anställt en handfull personer som uteslutande ska jobba med Shoppia. Bland annat ska den nya personalstyrkan supporta butikerna med affärsstrategiska frågor.

– Om det går bra för handlarna så går det också bra för oss. Därför kommer vi att följa de enskilda butikernas försäljning och stötta dem i olika avseenden för att de ska kunna nå så bra resultat som möjligt, säger Tina Nybom.

 

Källa: HD

Dela artikeln: