Hemköp börjar med e-handel – färdiga matkassar först ut

Axfoods dagligvarukedja följer i Willys fotspår och lanserar e-handel efter sommaren.

Efter lyckade tester med e-handel flaggade Willys och Hemköps ägare Axfood för en större e-handelssatsningen under våren. Något som började så smått med att Willys i april öppnade upp för näthandel i tre testbutiker, och nu är det snart dags för Hemköp att bli digitala.

I ett första steg kommer Hemköps kunder efter sommaren att erbjudas middagslösningar i form av färdigplanerade matkassar. I en andra fas kommer Hemköp under hösten att även starta traditionell e-handel med lösplock med start i tre butiker: Torsplan, Djurgårdsstaden och Stäket.

Annons

– Vi vet att det finns en efterfrågan från våra kunder för båda dessa tjänster och det är med dubbel glädje jag ser att vi snart är i gång, säger Thomas Gäreskog, vd för Hemköpskedjan.

Samarbetar med Middagsfrid

När det gäller matkassarna har Hemköp valt att samarbeta med matkasseföretaget Middagsfrid som under året lanserat flera nya samarbeten. Både när det gäller snabba leveranser och för hungriga campinggäster.

– Middagsfrid är en naturlig partner när vi nu valt att ta fram våra egna matkassar för våra egna kunder. De har en matfilosofi och ett hållbarhetstänk som ligger väldigt nära vårt, säger Thomas Gäreskog.

Kunderna kommer att kunna välja mellan att få sina matvaror hemlevererade eller hämta upp dem i någon av de tre butikerna.

Annons