ANNONS

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi
E-handelsentusiasten Lisa Rosén

"Svensk e-handel för kvinnor".

ANNONS

Stockholmsbon Lisa Rosén har jobbat med e-handel hela sitt vuxna liv. Hon är grundare av inredningsbutiken Peaceofhome.se och Facebook-gruppen "Svensk e-handel för kvinnor".

Sedan jag var 20 år har jag varit väldigt intresserad av internets betydelse. Hur man kan jobba online och vara fysiskt obunden. Jag är en frihetssökande person och älskar känslan av att kunna bestämma över min egen tid, berättar Lisa för Ehandel.se och tillägger:

Under flera år testade jag olika sätt att jobba online, till exempel med affiliate-verksamhet. Jag har också varit inne på "get rich quick" och allt det där, men sen landade det i att jag ville hålla på med e-handel och bygga upp en egen business från grunden.

Allt började 2012 när Lisa startade sitt första e-handelsprojekt, en webbutik med kosttillskott.

Det var mer ett hobbyprojekt, det var aldrig tänkt att det skulle explodera och vara en sida med hundratals produkter. Jag sålde bara en typ av kosttillskott som jag importerade från USA. Jag tog mycket sånt själv och läste på ordentligt. Idag finns det många som säljer samma produkt i olika former, men då var jag ganska ensam med det i Sverige, berättar Lisa och fortsätter:

Jag gjorde om webbutiken till en affiliate-sida sen, så den ligger kvar så än idag. Jag skrev ganska mycket om ämnet på min sajt och idag får jag faktiskt ganska mycket organiska besökare. Trots att jag inte gör något med den längre. Men länkarna som finns på sidan tar kunden vidare till de amerikanska sidorna, så därför är det förmodligen många som drar sig för att genomföra ett köp. Men ibland får jag ändå fortfarande en affiliate-provision.

En dag, några år efter starten av sin första e-handelssajt, tittade Lisa på YouTube och fann en kanal som berättade om hur en dropshipping-business fungerar.

Jag hittade en amerikansk kille på YouTube, som höll på med dropshipping i USA i tio år. Han pratade, bloggade och höll kurser om droppshipping. Och jag blev väldigt inspirerad av honom och tänkte "det här är en affärsidé jag gillar, tror på och som jag tror kan funka bra även i Sverige" så jag tog hans onlinekurs. Där fick jag lära mig hur man bygger upp en dropshipping-business, säger Lisa.

"Blod, svett och tårar"

I samband med onlinekursen startade Lisa webbshoppen Sovrumsshoppen.se 2017. Hon berättar att hon började med att göra research på hur sökningstrenderna på sänggavlar såg ut i Sverige, och insåg en överraskande ökning.

Men trots att sänggavlar var något som Lisa tyckte var lite extra kul just då, valde hon att bredda utbudet till sovrumsinredning och då kom Sovrumshoppen till, vid sidan av hennes heltidsjobb.

Sovrumsshoppen startades utan kapital och jag har kämpat, och kämpar fortfarande, med bokstavligen blod, svett och tårar för att få det här att funka och ta fart, säger Lisa.

Tanken var att nischa butiken inom sovrumsinredning, menar hon. Men sedan 2017 har sortimentet bara växt och breddats. I början av 2019 fick Sovrumsshoppen.se byta namn till Peaceofhome.se.

Den största utmaningen som Peaceofhome kämpar med just nu, är konvertering.

Konverteringen tycker jag alltid är en utmaning för idag, oavsett hur folk kommer in på en sajt, så jämför de produkter online. Vilket är helt naturligt, men det gör det svårt att få folk att köpa något och inte bara “fönstershoppa”, säger Lisa.

Men konverteringen har faktiskt ökat sedan jag bytte namn, och samtidigt bytte jag även hela utseendet på sajten så det är också lättare att navigera i webbutiken nu.

Idag gör hon allt från bokföring och marknadsföring till inköp och kundservice själv. Men hon har en tjej som bloggar på sidan, och kommer snart att ta in någon som kan jobba deltid med kundtjänsten.

Jag trodde att det skulle vara enklare när jag började, och trodde att jag skulle kunna säga upp mig efter ett år och jobba med min webbutik på heltid. Men det är mycket tuffare än vad man tror. När man bygger upp något utan kapital eller investerare, så är det ju en uppförsbacke. Det är en enorm konkurrens inom detta segmentet som har exploderat de senaste åren, säger Lisa.

Det som är väldigt tufft är marginalerna. De större butikskedjorna, och de som går in på marknaden med större investerare, har till och med budgeterat för en förlust så de kan ju lägga sina priser under inköpspris i rent marknadsföringssyfte. Så stort kapital har ju inte jag.

Fast att webbutiken endast är en deltidssyssla för Lisa, så har Peaceofhome ökat omsättningen med nära 100 procent under 2018. Helåret 2017 resulterade i en omsättning på cirka 570 000 kronor, och 2018 omsatte bolaget 1,1 miljoner kronor.

Det är ju jättebra. Men i år tror jag på en lika stor ökning, konstaterar hon och tillägger:

Förra året hade jag kunnat gå med en mycket större vinst men jag gjorde ett stort misstag och anlitade en byrå, i tre månader, som skulle ta hand om min google-annonsering. Då förlorade jag i princip allt kapital. Det var en dyr läxa, kan man säga. Men nu när jag sköter annonseringen själv så både sparar jag pengar på att göra det själv och får ett mycket bättre resultat.

Nätbutiken fokuserar endast på den svenska marknaden, men det finns tankar på att sälja till fler länder. Det enda som kan vara knepigt, enligt Lisa, är leveranskostnaderna för speciellt tyngre varor. Men också faktumet att Peaceofhome jobbar med dropshipping och är beroende av de olika leverantörernas fraktavtal.

"Känslan av ett beslut"

En tid innan Lisa fastnade för dropshippingverksamheten jobbade hon som koordinator på Booking.com. Företagets arbete med ett psykologiskt perspektiv på försäljningen har inspirerat Lisa.

Det som jag är fascinerad över är att Booking.com startades av en kille som jobbade natt i en hotellreception i Amsterdam och idag är det ett globalt företag. Men det som inspirerar mig mest är att de A/B-testar allt på sajten, varenda färg eller knapp testas och analyseras hur det upplevs och funkar, berättar hon.

Jag lärde mig hur man kan få siffror och statistik till att faktiskt koordinera med verkligheten. Hur det kan påverka försäljningen och hur man kan mäta det. Men också att de jobbar mycket med psykologi som faktiskt är väldigt viktigt inom e-handel - hur får man “the sense of urgency” alltså känslan av att man måste ta ett beslut. Det blir mer och mer populärt i Sverige idag, men jag är väldigt fascinerad över hur långt man har kommit i USA, hur man skapar en miljö på en e-handelssida för att kunder faktiskt ska välja att handla.

Detta tänket jobbar Lisa med på Peaceofhome.se, men framåt planerar hon bland annat att utöka sortimentet ännu mer.

Jag har gjort det hela tiden sedan jag startade, men det ska jag fortsätta med. Jag har inte satt en exakt siffra för i år, men jag har en backlog på cirka 2000 produkter som jag skulle kunna lägga upp, så det är bara tid som krävs. Dropshipping ger mig också mycket frihet. Jag kan ha ett brett sortiment och många produkter utan att egentligen lägga en krona på det, säger Lisa och fortsätter:

Försäljningsmässigt hoppas jag på att Black Friday och julhandeln kommer bli fruktsamma i år. Sen är det även väsentligt att hela tiden tänka på vad jag lärt mig förra året, det är viktigt att ha med sig framåt.

Hon, som många andra e-handelsintresserade, är medlem i den välkända gruppen "Svensk e-handel" på Facebook och efter att ha stött på en del otrevliga kommentarer i gruppen, tog Lisa saken i egna händer.

Resultatet blev en ny Facebook-grupp "Svensk e-handel för kvinnor" som gick live för bara någon vecka sedan.

Jag startade gruppen med visionen att skapa en trygg arena för kvinnor där alla kan hjälpa och stötta varandra inom e-handelsrelaterade frågor, en arena jag tycker saknas på Facebook idag, berättar Lisa.

Lisa hoppas att den kvinnliga e-handelsgruppen kommer att växa med tiden och att ett nätverk av kvinnor online, och kanske offline i framtiden, skapas.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se