Nu kommer provrummet hem till kunden. Det svenska techbolaget The Fit tar in nytt kapital och lanserar sin app inom en kommande framtid. Genom att ta två bilder på sin kropp kan man virituellt testa kläderna på e-handlarens hemsida.
Appen är dock inte den första av sitt slag i Sverige. Under 2018 lanserade skjorttillverkaren Tailor Store en smartphoneapp med samma typ av teknik.
LÄS ÄVEN: Tailor Store ersätter måttbanden med artificiell intelligens
I februari i år gick H&M ut med nyheten att de laborerar med en egen app, "Perfect fit", som de planerar att släppa under 2019. Klädkedjans app tar kundens kroppsmått och skapar sedan en avatar som kan prova ut den rätta storleken.
LÄS ÄVEN: H&M:s nya AI-app ska minska returer vid e-handelsköp
The Fit, som ska lanseras i år, kommer att knyta ihop flera olika e-handlare.
I dag returneras kläder till ett värde av 100 miljarder dollar. Det är inte ovanligt att e-handlare vi pratar med har returnivåer på över 50 procent. Det är såklart inte hållbart då returer medför enorma mängder utsläpp och restprodukter, säger Lisa Lindvall, grundare och vd på The Fit, i ett pressmeddelande.
Det nya kapitalet på 2,85 miljoner kronor som nu tas in kommer att gå till att utveckla produkten och till att rekrytera ny personal i bolaget. Företaget kommer även att satsa på att lansera sig internationellt.
Inom modeindustrin ses vi som enabling-tech där vi främst kan hjälpa retailers att minska returkostnader, och därigenom även minska sitt negativa klimatavtryck, samt förbättra konsumenters användarupplevelse. Den positiva effekten vi skapar för både användarupplevelsen och miljön är vad e-handlare uppskattar mest med vår lösning, säger hon.
Det svenska modetech-bolaget startades 2016 och har i dag fem anställda. I februari i år antogs dem till acceleratorn Sting, som investerar i internetstartups.
I Sverige finns det, som ovan nämt, redan ett par företag som satsat på samma koncept. Internationellt använder sig klädmärkena Topshop, Forever 21, Ralph Lauren, Emporio Armani och Boss av Bodi.me i sina fysiska butiker. Efter att ha blivit skannad kan man som kund bli erbjuden kläder med den perfekta passformen. Kroppsskanning är en trend som, om man ska tro Lisa Lindvall, kommer att ändra hela modebranschen.
Från att ha delat in människor i storlekar som small och medium, som kan skilja mycket mellan olika märken, kan man nu handla baserat på sina unika förutsättningar oavsett storlek och kroppstyp. Det kommer göra att märken behöver anpassa sina produkter efter hur deras konsumenter faktiskt ser ut. Då är det slut med onödiga returtransporter och överproduktion, som senare får reas ut och till slut kanske till och med slängas, säger hon.