Hög efterfrågan ledde till en inte så magisk tjänst

I helgen lanserades Magic. En tjänst som lovade sina kunder att de skulle kunna köpa i stort sett allt bara genom att skicka ett sms. Att be om en flygbokning, restaurangreservering, snabb leverans av dagligvaror eller blommor till sin flickvän skulle vara enkelt fixat, men riktigt så blev det inte för alla.

Efterfrågan blev enorm när sms-servicen Magic gick live i helgen och man fick ganska omgående stänga för nya kunder. Efter bara 48 timmar hade man fått 17 000 sms och grundarna fick lägga alla sina andra projekt åt sidan för att koncentrera sig full ut på Magic.

Mike Chen, en av medgrundare, berättade att man inte alls var beredd på anstormningen, och deras försök att få folk att lugna sig med hjälp av en avgift på 50 dollar för att gå före i kön, hjälpe inte heller.

Annons

Och den här rusningen verkar ha gjort servicen lidande för en del kunder. Jason Del Ray, journalist på tidningen ReCode, beslöt sig för att testa tjänsten och bad via sms om att få ett headset för sin telefon levererat nästföljande dag.

– Några sms senare sa Magic att jag kunde få dem om två till tre arbetsdagar för 18 dollar. Ingen magi där direkt, mer som ... Amazon.com. Jag förklarade att jag gärna ville ha dem imorgon tisdag, men återigen svarade de med två till tre dagar. Efter ett tag frågade de när jag behövde dem på tisdagen, jag gav dem ett leveransfönster på sex timmar mitt på dagen, säger Jason Del Ray.

På detta fick han dock inget svar och efter 17 minuter gav Jason upp den våta drömmen om ett par hörlurar, och allt sms:ande hade gjort honom hungrig. Han bad istället om att få ”the best chicken parm sandwich” levererad under morgondagen. 28 minuter senare fick han svar.

– Jag har identifierat den bästa kycklingmackan men restaurangen är stängd nu! Jag ser vad jag kan göra för att få den levererad.

En leverans, blev två

Jason nöjde sig med svaret och gick till sängs med hopp om att vakna till ett glädjande sms-svar, men icke. Han skrev då direkt till Mike Chen och berätta om sin upplevelse och undrade om det hela berodde på växtvärk.

Tio minuter senare fick han svar från en "magiker" som lovade att det hela skulle lösas. Efter en hel del bollande fram och tillbaka med felbeställningar och hutlösa prissättningar, på grund av missförstånd, var det äntligen dags för leverans.

– Det var kyckling och parmesan som utlovat, men när jag kom fram till kontoret insåg jag att det var en hel tallrik, inte en smörgås. I grund och botten hade jag fått en aluminiumbricka insvept i plast innehållande två stora kycklingkotletter. Vid sidan om hade de slängt en stor bit bröd, säger Jason.

Fem minuter senare ringde telefonen igen, dags för nästa leverans. Den här gången var det kycklingmackan som Jason beställt 15 timmar tidigare. Grundaren Mike Chen säger att detta var en av få riktiga missar som skett sedan lanseringen, men erkänner att det har varit en tuff start.

Annons

– Kort sagt underskattade vi hur pass mycket folk ville använda tjänsten. Så fort vi släppte in nya användare, började nästan alla testa tjänsten inom några minuter, vilket inte är vanligt för tjänster med den här typen av väntelistor. Från och med nu släpper vi in användare i rätt takt och vårt stora fokus är kvalitet, säger Chen.

 

Källa: ReCode

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!