Hööks Hästsport vann – har bäst e-handel

Slog ut Skånska Byggvaror, NetOnNet och Bukowskis.

I går gick årets Web Service Award (WSA) av stapeln där flera duktiga e-handlare slogs om förstapriset i kategorin e-handel.

Tävlingen är inte öppen för alla utan potentiella vinnare måste ha utfört en Web Service Index-undersökning under året, där man mäter andelen nöjda besökare i en rad olika områden.

Annons
Annons

Det är dock en gedigen undersökning bland de som deltagit. Över 160 000 besökare har lämnat svar om hur de upplever saker som användarvänlighet, design, beställning, betalning, leverans och kundtjänst.

- Vi ser den högsta kvaliteten någonsin bland både nominerade och vinnare. Samtliga vinnare har webbplatser i världsklass och bevisar att svenska företag, myndigheter och organisationer är föredömen gällande att förstå sina kunders behov och tillgodose dem, säger Pierre Du Rietz, VD för Web Service Award.

De som gjorde bäst ifrån sig bland e-handlarna var Bukowskis, Hööks Hästsport, NetOnNet och Skånska Byggvaror. Dessa företag blev därmed de nominerade, som sedan en jury fick bedöma.

I går var det dags för prisutdelningen och den som tog hem hela kalaset var, kanske lite oväntat med tanke på den tuffa konkurrensen, Hööks Hästsport.

Inte bara ett komplement till butikerna

Hööks e-handel lanserades i slutet av 2014 och ska komplettera de fysiska butikerna. De erbjuder bland annat Click & Collect och andra butiksfunktioner som “Finns varan i butik”. Men även om e-handeln ska hjälpa butikerna så ska den även stå på egna ben som e-handel.

- Visionen är att göra Hooks.se till förstahandsvalet för alla hästintresserade, säger Robert Kindstrand, marknadschef på Hööks, till WSA.

Robert förklarar även för WSA hur de jobbar mycket med content marketing, alltså inte traditionell marknadsföring, och att de hela tiden försöker optimera webbplatsen.

- Vi jobbar ständigt med att bli mer användarvänliga så att kunderna snabbt hittar vad de söker. Ett sätt har varit att rensa bort irrelevant information och budskap och fokusera på det kunden behöver veta.

Annons
Annons

Företaget är högst medvetna om den digitala revolutionen och säger att deras butiker idag är förstavalet för många hästintresserade, något man nu jobbar för att även e-handeln ska bli. Juryns motivering löd:

"Att alltid ha kunden i fokus när man utvecklar sin webbplats ger resultat! Det här är en webbhandel som är perfekt för sin målgrupp. Juryn hyllar denna responsiva lösning som fungerar utmärkt och som är mycket användarvänlig."

NetOnNet gick inte helt lottlösa utan blev utsedda till "Bästa förbättrare".

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!