I sommar är det dags för H&M:s USA-lansering

Efter att ha skjutit upp sin USA-lansering två gånger om är det snart dags för Hennes & Mauritz att ta klivet in på den amerikanska e-handelsmarknaden. Till sommaren ska den amerikanska nätbutiken vara redo att lanseras.

Hennes & Mauritz har under en längre tid planerat att öppna upp en amerikansk e-handel. I höstas valde klädjätten att skjuta på sin USA-lansering, en av anledningarna var att klädkedjan i stället prioriterade att ta fram en helt mobilanpassad sajt på de marknader där e-handeln redan var igång.

Men nu verkar det som om det även fanns andra motiv bakom förseningen. Man ska också ha underskattat hur pass komplext det är att driva e-handel på en marknad som USA. Bland annat när det gäller säkerhet, logistik, betalningslösningar och skatter som varierar mellan de olika staterna.

Annons

– Vi kunde inte bara kopiera våra nätbutiker som vi har i Europa. Våra volymer är så pass stora, precis som kraven på oss, säger Nils Vinge, H&M:s ansvarige för investerarrelationer.

Konkurrenter har haft problem

Enligt Nils Vinge ska ett antal amerikanska konkurrenter stött på liknande problem när de lanserat sina nätbutiker i förtid utan att ta hänsyn till komplexiteten på nätet, något som blivit kostsamt i slutändan.

Men att H&M är intresserade av USA är inte så konstigt. Marknaden för näthandeln i landet är stor och beräknas fortsätta växa kraftigt. Enligt analysföretaget Forrester är e-handeln i USA värd 262 miljarder dollar 2013, en siffra som väntas stiga till 370 miljarder dollar år 2017.

Och till sommaren ska det äntligen vara dags för H&M att lansera sin amerikanska e-handel. Och även om företagets vd, Karl-Johan Persson inte vill ange ett specifikt datum för lanseringen, är han säker på att nästa försök kommer att bli lyckat.

– Man kan naturligtvis aldrig vara 100 procent säker, men risken för ytterligare förseningar är mycket liten.

Källa: Wall Street Journal

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!