ICA storsatsar på nya digitala lösningar – startar egen hubb

Vill öka tempot i den digitala utvecklingen.

ICA Gruppen har under de senaste åren satsat stort på det digitala och inte minst på e-handeln. Nu tar koncernen de digitala satsningarna ytterligare ett steg längre och startar en egen innovationshubb för att snabba på processen. 

- Det handlar om att vi vill snabba upp våra digitala innovationsprocesser och addera nya affärer med en digital del till ICA:s digitala affärsflöden, säger Samuel Young, som har en lång bakgrund inom företaget och nu blir ansvarig för projektet, till Ehandel.se.

Annons

Kan rendera nya e-handelsprojekt

ICAx kommer hubben att heta och förhoppningen är att den ska rendera 3-6 nya projekt om året. Huruvida något av dessa kommer att inriktas mot att utveckla e-handeln, är dock ännu oklart.

- Vi vet inte ännu exakt var det landar, men utvecklingen av e-handeln pågår parallellt i full fart, så vem vet vilka innovationer som kan dyka upp.

Ett par projekt ligger redan i pipelinen, men exakt vad de går ut på är än så länge hemligt. Detsamma gäller för eventuella nya samarbeten med andra företag samt kommande investeringar.

"Finns mycket kvar att göra"

Samuel Young menar i alla fall att även om mycket redan gjorts, så har ICA långt kvar att gå på sin digitala resa.

- Det finns mycket kvar att göra. Vi är väldigt nöjda med vårt nuvarande digitala arbete, och det går bra för de digitala satsningar vi redan gör. Så vi ligger inte efter, men har mycket kvar att göra och vill öka takten. Världen står inte still runt omkring oss.

Annons