IKEA vill ha elbilsleveranser i fem världsstäder

Siktar på att nolla utsläppen till år 2025.

Ikea har satt upp en global målsättningen om att deras hemleveranser ska vara 100 procent utsläppsbefriade senast år 2025.

"Snabbar på omställningen"

För att nå målet har man bestämt att alla hemleveranser i fem stora världsstäder, Amsterdam, Los Angelses, New York, Paris och Shanghai, ska köras ut med elbilar redan år 2020.

Annons
Annons

- Vi utmanar oss själva och inspirerar andra, för att tillsammans uppnå den förändring som planeten kräver. För oss är det avgörande att vår verksamhet är hållbar. Det är därför vi nu snabbar på omställningen till att använda eldrivna fordon, säger Jesper Brodin, vd och koncernchef på IKEA Group, i ett pressmeddelande.

Ikea menar att arbetet med att minska utsläppen även syftar till att leva upp till Parisavtalet och tanken är att företaget ska bli “klimatpositivt” senast år 2030. För att företaget ska kunna säga att de uppfyller avtalet ingår även att de bland annat ska minska utsläppen av växthusgaser från Ikea-koncernens varuhus och övriga verksamheter med 80 procent, jämfört med år 2016. Om allt går som det ska hoppas koncernen nu på att nå målet om nollutsläpp “i god tid före år 2025”.

Pilot med eldrivna hemleveranser i Stockholm

Men det är inte bara internationellt som hemleveranserna ska bli utsläppsfria. Även i Sverige pågår sådana försök, enligt koncernen.

- I och med detta möjliggör Ikea för sina kunder att spela en nyckelroll i samhällets omställning mot eldrivna fordon. I Sverige arbetar vi intensivt med att ställa om till förnybara hemleveranser, till exempel har vi ett pågående pilotprojekt med eldrivna hemleveranser i Stockholm, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef för Ikea-koncernens svenska verksamhet.

Ikea ska enligt målen även ha laddstationer för eldrivna fordon i anslutning till koncernens alla verksamheter, vilka ska ha satts upp senast år 2020. Ett annat mål är att halvera utsläppen från medarbetarnas och kundernas resor till koncernens varuhus. Detta hoppas man ha nått år 2030.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!