Införde e-handel och ökade 80 procent på drygt halvår

Efter en omstrukturering av bolaget och införandet av en webbshop har Oscar Jacobson gått från förlust till rejäl vinst.

Herrmodeföretaget Oscar Jacobson, OJ, redovisade en förlust efter finansnetto på 15 miljoner kronor 2013, men har vänt på skutan och lyckats nå en vinst på 15,9 miljoner före avskrivningar och skatt 2014.

En av anledningarna till det lyckade resultatet uppges vara att OJ för två år sedan startade en nätbutik som ett steg i att omstrukturera bolaget. Hittills i år har försäljningen ökat med 80 procent och försäljningen för 2015 beräknas landa på 2,5-3 miljoner kronor. I höst lanseras en norsk och en engelsk variant av nätbutiken.

Annons
Annons

Ehandel.se har tidigare skrivit om att sajten, utöver att sälja varor från flera klädesmärken, även skulle erbjuda kunderna inspiration och visst redaktionellt material.

– Satsningen på design och produktutveckling har starkt bidragit till den lyckade omprofileringen. I dag kan vi konstatera att resultatet inneburit en uppdaterad högre modegrad, som fått stor acceptans bland vår nya målgrupp yngre män och bland modemedvetna 60 plussare, säger Bo Ljungström, senior advisor till teko.se.

OJ har nu en omsättning på 195 miljoner kronor. Företagets omsättningsmål för 2015 är 225 miljoner kronor.

 

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!