Instagram kopierar Snapchat med filmer som försvinner

Den Facebook-ägda bildappen hakar på Snapchat och lanserar “Stories. En funktion som gör det möjligt att dela bilder och filmer som försvinner efter 24 timmar.

Tidigare i veckan kunde vi läsa om hur sociala medier spelar en allt viktigare roll för försäljningen. Facebook, Youtube och Instagram är några av de mest populära sociala medierna men Snapchat, som gör det möjligt att dela bilder som försvinner efter 24 timmar, har vuxit sig allt starkare.

Snapchat är särskilt populärt bland yngre användare och dessa vill inte Facebook ge upp utan en kamp. Därför har man nu lanserat en ny funktion vid namn "Stories" i sin bildapp Instagram. Något som gör det möjligt för användarna, både privatpersoner och varumärken, att lägga upp bilder och videosnuttar som endast kommer att visas under 24 timmar.

Annons
Annons

Upp till tio sekunder långa klipp

De nya bilderna och filmsnuttarna kommer att hamna längst upp på förstasidan i Instagram-appen och användare kan posta klipp som varar i upp till tio sekunder. Precis som på Snapchat är det även möjligt att lägga till emojis och rita på bilden eller filmen.

Till skillnad från Instagrams huvudflöde är det dock inte möjligt att gilla bilderna eller skriva kommentarer, åtminstone inte i dagsläget. Enligt en talesperson för Instagram kommer det inledningsvis inte heller vara möjligt att visa annonser i Instagram Stories men man planerar att lägga till liknande funktioner för företag i framtiden.

 

 

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!