Intersport: ”Ska aldrig behöva säga nej till en affär”

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

Idag meddelar Intersport att de lanserar ett helt nytt butikskoncept som ska göra dem till "en av de mest digitaliserade sportkedjorna" och positionera företaget som "den ledande omnikanalen inom sportbranschen".

– Dagens digitala konsumentbeteende ställer höga krav på oss vilket vi blir riktigt sporrade av. Vi gör allt för att överträffa kundernas förväntningar och kommer på sikt vara kundernas förstahandsval när det kommer till sport och träningsmode, säger Johan Lidenmark, Chief Digital Officer på Intersport, i ett  pressmeddelande.

Annons

Visar hela sortimentet digitalt

Konceptet har ett omnifokus som ska koppla ihop e-handeln med fysisk butik. Det som är nytt är att Intersports personal har utbildats i specialanpassade plattor som de bär med sig i butiken. Plattorna är till för att visa hela sortimentet, även det som inte finns i butiken, och möjliggöra för kunden att direkt beställa en vara.

I butiken har det även skapats en ”serviceyta” där kunderna kan hämta ut sina onlinebeställningar men även kunna fixa byten och returer.

– Med det nya konceptet ska kunden kunna avsluta allt på plats och slippa gå till en annan butik bara för att rätt storlek inte fanns i butiken. Nu kan vi visa hela sortimentet digitalt och direkt göra en onlinebeställning med snabb hemleverans. Vi ska aldrig behöva säga nej till en affär, säger en Jesper Nordin, driftschef på Intersport, till Market

Omnifokus sedan länge

Det nya konceptet är en fortsättning på det omnikanalsfokus som kedjan har haft under en längre tid. Så sent som i juni förra året lanserade Intersport "e-handelsbetalningar" i alla sina butiker i Sverige. 

LÄS ÄVEN: Intersport erbjuder e-handelsbetalningar i butik

Den första Intersportbutiken med detta koncept finns i köpcentrumet Fältöversten, i Stockholm.

– Jag är glad och riktigt stolt att vi idag tar ett första steg mot vårt nya butikskoncept. Detta är början på något riktigt stort som på sikt kan lanseras i samtliga butiker, säger Marcus Wibergh, vd på Intersport.

Annons
Annons