Intersport har nu lanserat sin E-handel

I början av veckan rullade Intersport ut sin e-handel. Förutom att sajten ska vara utvecklad för företagets multikanalssatsning ligger stort fokus på personalisering och att presentera rätt produkt för rätt besökare.

Det har varit på gång ett tag men nu har Intersport äntligen fått igång sin e-handel. Anledningen till att det tagit så lång tid är enligt Anders Dahlberg, e-handelschef på Intersport, att man varit ute efter att kunna erbjuda sina kunder en sömlös service med sin multikanalssatsning.

– Det är ganska komplext, allt ska funka ihop, både teknik och logistik, så det har tagit tid. Men nu är Intersport moget för detta, säger Anders Dahlberg.

Annons
Annons

Och efterfrågan ska enligt Anders Dahlberg vara stor från konsumenterna när det gäller att tillhandahålla flera olika försäljningskanaler.

– Det ska vara enkelt att handla och alla ska kunna shoppa som man vill shoppa. Se på sortimentet på det sätt de föredrar, betala där de föredrar, hämta varan där de föredrar och returnera där de föredrar.

Ingen mobil handel - ännu

Företaget som har utvecklat Intersports e-handel är Avensia som även låg bakom Kjell & Companys nätbutik. Sajten ska enligt Avensia ha stort fokus på personalisering vilket innebär att man optimerar chanserna att presentera rätt produkt för rätt besökare, samt sortera innehåll i den mest relevanta ordningen.

– Är man till exempel intresserad av löpning så erbjuder plattformen alla möjligheter att möta upp denna besökare med en anpassad startsida, navigering och erbjudande. Det har varit en mycket spännande resa att tillsammans med Intersport rita upp vägen för deras digitala säljkanal, säger Johan Liljeros, lösningsarkitekt på Avensia.

Den senaste tiden har det varit mycket diskussioner angående m-handelns betydelse men än så länge står Intersport utan en sådan lösning.

Enligt Avensia finns det en tydlig trendökning hos gemene man gällande e-handel via mobiltelefon och surfplatta, men till ganska nyligen har det varit en mindre massa som faktiskt utnyttjat det

– Intersport har en tydlig strategi gällande e-handel i det mobila formatet och de plattformar vi arbetar med har fullt stöd för detta. Vi har dock i samråd först och främst fokuserat på den kanal som ger konvertering för tillfället. Mobila besökare är på god väg att dominera i många konsumentsegment och vi ser en ökande efterfrågan på mobile first-lösningar, säger Johan Liljeros.

I måndags smög Intersport ut sin nya nätbutik och mottagandet bland e-handlare har enligt vad vi fått höra varit mestadels positivt. Ni kan spana in den nya butiken på Intersport.se och skaffa er en egen uppfattning.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!