Ivyrevel svidar om för att sy ihop mode med teknik

Det svenska klädmärket, med H&M som storägare, ska bli ett digitalt modehus. Nu inleder man ett samarbete med Paypal och öppnar ett fashion tech lab i Stockholm.

2013 startade bloggerskan Kenza Zouiten klädmärket Ivyrevel tillsammans med Aleks Subosic och Dejan Subosic. Ett företag som fått en del exponering i media den senaste veckan. Inte minst för att Kenza i fredags, den 1 april, skrev ett inlägg på sin blogg och meddelade att klädmärket skulle läggas ned.

Om det var ett aprilskämt eller inte låter vi vara osagt men flera svenska medier hoppade på tåget. Dagen efter läckte dock nyheten ut om att H&M i höstas investerat 20 miljoner kronor i Ivyrevel för 20 procent av bolaget.

Annons

Förutom investeringen kommer den svenska klädjätten även att stötta Ivyrevel inom produktion och med strategisk rådgivning. Nu står det även klart att Ivyrevel inlett ett samarbete med PayPal inför en global lansering, som ska ske idag.

– Vi är stolta över vår helt digitala modeapproach och att vi spränger gränser för att skapa nytt mode genom att smälta samman kreativitet med teknologisk innovation. PayPal passar perfekt in i den ekvationen, säger Dejan Subosic.

Interaktiva tyger och wearable tech

Exakt vad som blir Ivyrevels nya approach är ännu höljt i dunkel men klart är att man inte längre vill kallas sig ett klädföretag, utan ett digital modehus och i ett pressmeddelande beskriver man sig så här:

"Innovation är själva grunden för Ivyrevel. Modehuset kommer att omskapa den kreativa processen – modeindustrins gamla gränser ska överskridas genom experiment inom de fält där kreativiteten hos människor kan förstärkas av den förmåga, kreativitet och kunnande som kan skapas av maskiner."

I samband med dagens lansering meddelar Ivyrevel även att man nu grundar ett eget Fashion Tech Lab i Stockholm. Här ska man "förutsättningslöst och utan begränsningar experimentera med framtiden för mode".

Något som bland annat ska inkludera maskininlärning som en del av den kreativa processen, interaktiva tyger, wearable tech, distribution och kundupplevelse.

– Teknologi som källa till kreativt uttryck inom mode driver oss. Vi kommer att lära oss mycket om kreativitetsutveckling genom att slå samman de här två världarna, säger Dejan Subosic.

Annons
Annons