Priskrig: Jämförelsetjänsterna utmanas nu av Google

Google Shopping lanseras på riktigt i Sverige.

I slutet av 2013 kunde vi avslöja att sökjätten Google börjat smygtesta sin e-handelstjänst Google Shopping i Sverige. Den tog då formen av sökordsannonser fast med bilder på de produkter man sökt efter.

Detta var steg ett av Googles utrullning av sin shoppingstjänst och bara en liten del av helheten. Google Shopping är egentligen en konkurrent till Prisjakt och Pricerunner och en tjänst som står på egna ben.

Annons

I Sverige har den hamnat under www.google.se/shopping och idag började e-handlare uppmärksamma förändringen. Google bekräftar för Ehandel.se att utrullningen är ett faktum.

- Det stämmer att Google Shopping nu lanseras i Sverige. Den började rullas ut förra veckan, säger Farshad Shadloo, PR-chef på Google Sverige.

"Inte en dag för sent"

Eftersom vi i förra veckan lyfte hur Joel "Partykungen" Svensson var Googles framgångsexempel så passade vi på att fråga hur han ser på denna nya tjänst för svenska e-handlare.

- Det är inte en dag för sent att Google hoppar på tåget med prisjämförelser och även om vi inte jobbat med det så mycket tidigare då till exempel Prisjakt inte har vår typ av produktkategorier, på gott och ont, så ser vi med spänning fram emot vad detta innebär i längden för oss. Jag tror framför allt att kunden kommer vinna mycket på det, säger Joel Svensson, VD och grundare på Partykungen.se.

Just nu är tjänsten relativt gömd på Googles sida. Du får först upp den om du väljer att trycka på "Fler" där man då finner Shopping som ett nytt alternativ. Klickar man på Shopping så kommer man till Google Shopping som är en prisjämförelsetjänst ifrån sökjätten.

"Kommer få en mer framstående plats"

Tjänsten är långt ifrån lika funktionsrik som exempelvis den svenska tjänsten Prisjakt. Vi talar dock om Google och med deras muskler lär de förstås kunna få många användare till sin tjänst. Sökexperten Karl Lindberg, som sköter Partykungens AdWords, tror på ökad exponering för tjänsten framöver.

- Vi tror att det här kommer bli stort. Finner det inte för osannolikt att det kommer få en mer framstående plats på menyfältet på startsidan, säger Karl Lindberg.

Google är förstås glada över att rulla ut sin nya tjänst och ser det som en stor möjlighet för e-handlare att få större exponering för de produkter som man redan lagt upp hos sökjätten för att använda i Shopping ads, de tidigare nämna bildbaserade sökordsannonserna.

Annons

- Personer som söker efter produkter på Google.se kommer att fortsätta att se Shopping ads på samma sätt som de alltid har gjort. De kommer nu också att kunna besöka Google Shopping för att se fler produkter, vilket ger dig ytterligare möjligheter att visa upp dina produkter för konsumenter som letar efter dem, skriver Google till e-handlare.

De e-handlare som kör Shopping ads idag via Google bör enligt sökföretaget hålla koll på trafiken de kommande veckorna. Vi gissar att alla inblandade hoppas på en ökad försäljning.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!