Jättarnas allians för att krossa Amazon faller samman

Detaljhandelsjätten överger Googles e-handelstjänster.

Googles försök att ta sig an Amazon har gått sådär. För några år sedan lanserade man tjänsten Google Express som snabbt skulle leverera varor till amerikanska konsumenter. Istället för att ha ett eget lager så lät man andra detaljhandlare koppla upp sig mot tjänsten och en stor samarbetspartner var världens största detaljhandlare, Walmart. Tillsammans skulle man ta sig an Amazon på hemmaplan.

Nu meddelar Bloomberg att Walmart drar sig ur flera av Googles e-handelstjänster. Walmart kommer inte längre att vara en del av Google Express och företaget drar sig även ur Google Shopping Actions, en relativt ny tjänst från sökjätten. Tjänsten lanserades under förra året och ska hjälpa handlare till att exponera produkter i alla Googles kanaler, inklusive bolagets röstassistent.

Annons
Annons

Fortfarande kompisar

Walmart har varit en nära partner till Google i många av sökjättens e-handelsinitiativ men verkar nu alltså distansera sig ifrån dessa tjänster. I kommentarer till media säger dock båda parter att de fortfarande är kompisar.

- Walmart och Google är fortsatt engagerade i vårt strategiska partnerskap, säger Walmart ett uttalande.

- Vi är engagerade i framgången för detaljhandlare och att samarbeta med dem på många olika sätt för att hjälpa användare att upptäcka och köpa miljoner produkter över olika plattformar, säger Google.

Google ska dock peka på sin annonsprodukt som Walmart, inte oväntat, fortfarande är delaktig i. Walmart ska också fortsatt vara intresserad av att höras i Googles smarta assistent.

I takt med att detaljhandelsjätten satsar allt mer på e-handeln verkar Walmart dock mindre intresserad av Googles hjälp på själva e-handelfronten, med leveranser och nätbutiken.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!