Jättefenomenet Singles Day okänt i USA?

Förvåning i publiken när Alibabas Nordamerikachef berättade om shoppingdagen på Shoptalk.

Måndagen var lite av en jättarnas dag i Las Vegas, och så fort Ebays VD Devin Wenig var klar på scenen tog Alibabas VD för Nordamerika, Lee McCabe över scenen. han bjöd på en hel del siffror för att visa att den kinesiska e-handeln är större än den amerikanska, vilket verkade förvåna en del av besökarna.

4 gånger fler paket än Amazon

På hemmaplan i Sverige har vi de senaste åren följt utvecklingen av den Alibaba-grundade e-handelsdagen Singles Day som växer sig starkare och starkare för varje år. Men när McCabe frågade publiken hur många som var bekanta med shoppingdagen var det bara ungefär hälften av publiken som räckte upp handen. Och när McCabe avslöjade att Singles Day under 2016 innebar att varor för 17,8 miljarder dollar såldes under bara 24 timmar gick förvåningen som ett sorl genom publiken.

Annons

- Om du vill ha tillväxt måste du vara i Kina, konstaterade Lee McCabe.

Enligt McCabe kommer de kinesiska konsumenterna att stå för 29 procent av all e-handel år 2019, och samma år väntas Kina stå för 35 procent av all global e-handel.

Han lyfte också fram att Kina är långt före västvärlden när det kommer till handel i mobilen, och att Alibabas marknadsplats Tmall, som för närvarande ska ha 493 miljoner aktiva kunder, i dag skickar ut 12 miljoner paket om dagen.

USA är Tmalls största kund

Det kan jämföras med Amazons cirka tre miljoner paket om dagen. Och då ska man komma ihåg att en stor del av Kinas befolkning inte ens är uppkopplad mot Internet ännu.

Redan i dag är USA (följt av Japan, Tyskland, Sydkorea och Australien) det land som står för allra flest av de utländska beställningarna på Tmall, och Lee McCabe uppmanade alla amerikanska e-handlare att försöka nå ut till den kinesiska e-handelspubliken.

- Det finns bara en väg det här kan gå och det är uppåt, sade han.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!