Har jobbat med mode i 20 år – lanserar nu egen e-handel

Nytt märke med ny filosofi.

Allt fler har tröttnat på konsumtionshetsen och är ute efter hållbart och etiskt producerat mode. Med den övertygelsen bestämde sig Johan Lundell för att starta det nya varumärket Blankdays och företagets tillhörande e-handel.

Fått kämpa mot dåligt samvete

Tanken är att skapa hållbara och ansvarsfullt producerade lyxbasplagg - i stil med t-shirts, skjortor och strumpor - för män. Ett sortiment som Johan Lundell själv har saknat under sina 20 år inom design i modebranschen. Genom sin karriär har han bland annat arbetat som designchef hos Stadium och Dressmann.

Annons

- Tidigare har jag jobbat med riktigt stora produktioner av plagg och fått kämpa emot ett gnagande dåligt samvete för miljöfrågorna. Med Blankdays har jag möjlighet att göra rätt från grunden. Från material, produktion, närhet till underleverantörer, förpackningar, frakter, till kontor och lager, säger han i ett pressmeddelande.

- Blankdays gör så små miljömässiga avtryck som möjligt genom alla led, tillägger han.

Blankdays plagg produceras i framför allt Portugal, och säljs till konsumenterna utan några mellanhänder. En strategi som Johan Lundell har valt för att kunna hålla priserna nere.

Mötesfria dagar bakom namnet

Utöver att produktionen och försäljningen ska ske på ett hållbart sätt, har Johan Lundell även tagit fram en filosofi som ska prägla arbetet på hans nya företag. Och det är också den som har legat till grund för namnet Blankdays.

Bland annat står inskrivet i företagets stadgar att inga möten får vara i längre än 30 minuter.

- Jag hade, som många andra, hektiska arbetsdagar och en kalender som var inrutad av en massa möten. Jag kände att jag inte fick tillräckligt med tid mellan alla möten att göra det som jag är duktig på. "Blank days" betyder mötesfria dagar, så därav kom namnet.

Utöver Stadium och Dressmann, har Johan Lundell haft ledande roller i modebolag som Velour, Encore och Junkyard.

Annons
Annons