Jollyroom sprängde miljarden – ökade med 50 procent

Ska bli nummer ett i Europa - går in i Tyskland.

Sedan 2014 har vi återkommande rapporterat om att Jollyroom har målet klart: Att nå en miljard i omsättning.

LÄS ÄVEN:

Annons

Jollyroom vässar verktygen på väg mot miljarden
Jessica Egman om resan mot miljarden 

Ökade med 338 miljoner

Nu meddelar företaget att 2017 blev året då de till slut sprängde den magiska gränsen och omsatte 1, 013 miljarder kronor. Företaget nådde alltså målet med en marginal på 13 miljoner.

- Vi omsatte 675 MSEK under 2016 och 1013 MSEK under 2017. Sammanlagt var tillväxten under 2017 hela 338 miljoner. Vi firade framgången med en miljardfest på Falkenberg Strandbad, för alla anställda under förra helgen. En ökning med 50 % från 2016 till 2017 är en prestation värd att fira, säger Jollyrooms grundare och majoritetsägare Ole Sauar, i ett pressmeddelande. 

Ökade med 150 miljoner i Sverige

Själva menar företaget att orsaken till den starka ökningen är vad man kallar för en “kraftig övergång till näthandel”. Den trenden gjorde bland annat att Jollyrooms svenska verksamhet ökade omsättningen med nära 150 miljoner under 2017.

- Fler och fler svenska kunder köper produkter till sina barn på nätet. Jollyroom fortsätter att plocka kunder från många fysiska butiker. 2016 omsatte Jollyroom 367 MSEK i den svenska handeln, vilket ökade till 513 MSEK under 2017. Den svenska marknaden präglas av hård konkurrens, med många aktörer i detaljhandeln, och många som går med förlust. Vi är därför mycket nöjda med en så stark tillväxt under 2017, säger Ole Sauar.

Nytt mål: 2 miljarder

Och nu tar företaget sikte på nästa mål, som kanske inte så förvånande blir att nå två miljarder. Detta hoppas man dock ska gå ännu snabbare och år 2020 räknar Jollyroom med att kunna lägga även det målet till handlingarna. 

- Jollyroom har stora ambitioner och ska omsätta 2 miljarder 2020. Vi har haft en bra start på 2018, med särskilt god tillväxt hittills i mars månad. En stor övergång till näthandel kommer att ske de närmaste fem åren, och vi är väl positionerade för den ökningen.

"Bara sett början"

Vägen till två miljarder tror Jollyroom att gå bland annat via e-handelns kraftiga tillväxt i stort. Bland hänvisar de till HUI Researchs prognos, som visar på att de med att svensk e-handel kommer att öka rejält under de närmaste fem åren - från 13 till 36 procent fram till år 2022.

Annons

- Den ökningen innebär att vi har de största förändringarna inom nordisk varuhandel framför oss. Det vi sett hittills är bara början, säger Sauar. 

Men förutom handelns utveckling i stort, så har Jollyroom ytterligare ett ess i rockärmen som de hoppas ska bidra till att ta dem hela vägen till två miljarder.

- Idag levererar vi varor till kunder i Kirkenes och Kiruna, men har ingen lösning för kunder utanför Norden, vilket vi ska göra något åt. Vi ska på sikt in i de flesta länder i Europa och börjar den här våren med Tyskland som första land utanför Norden, säger Ole Sauar.

"Vårt mål är att bli nummer ett i Europa"

Men Jollyroom har även ytterligare ett tydligt mål: Att bli Europas största e-handel för barn- och babyprodukter.

- Vårt mål är att bli nummer ett i Europa inom näthandel för barn- och babyprodukter. För detta arbetar vi långsiktigt och bygger sten på sten. Det handlar om att expandera i ett tempo som organisationen klarar av att hantera med bibehållen kvalitet. I Jollyroom arbetar vi med långsiktiga målsättningar, något som ger oss en fördel mot aktörer med mer kortsiktiga mål, avslutar Sauar. 

Jollyroom ägs till 62,5 procent av Ole Sauar och till 37,5 procent av Egmont-koncernen. 

Annons