Jollyroom till Tyskland – storsatsningen live i dag

Första ordern kom på fem minuter.

Efter att flera gånger ha byggt ut sitt lager, kunde e-handeln Jollyroom nyligen meddela att 2017 blev året då den åtråvärda gränsen på en miljard kronor i omsättning äntligen passerades.

LÄS ÄVEN: Jollyroom sprängde miljarden - ökade med 50 procent

Annons
Annons

"Tyskland först ut"

Företaget hade länge som mål att bli Nordens största återförsäljare av barn- och babyprodukter, vilket bolaget numera utger sig för att vara. Nu är planen istället att bli den största aktören i Europa, och i dag går startskottet för Jollyrooms tyska sajt.

- Tyskland är alltså först ut och räknas bli en ny hub för vidare expansion. Vi kommer bygga sten för sten och utveckla verksamheten löpande. Kontroll, kvalitet och ett långsiktigt perspektiv är viktigt, säger Ole Sauar, vd och grundare, i ett pressmeddelande.

Den som får ansvaret för den tyska sajten är Håkan von Uckermann, som är expansionschef på Jollyroom. Driften av Jollyroom.de kommer dock att skötas från Jollyrooms hemstad Göteborg. De varor som ska ut till de tyska kunderna kommer också att skickas från Jollyrooms lager i Sverige.

- Tillsammans med PostNord och DPD har man trimmat och satt samman ett logistikflöde som säkerställer snabba leveranser som väl står sig emot konkurrensen mot inhemska aktörer i Tyskland, skriver Jollyroom.

15 dedikerade Tyskland-medarbetare

Jollyroom har gjort ett antal nyanställningar inom marknad, PR och kundtjänst. Nu arbetar 15 av företagets anställda “aktivt mot den tyska marknaden”.

LÄS ÄVEN: Jollyroom laddar för nytt rekord - har anställt 250 till

Dessutom har företaget etablerat samarbeten med bloggare och influencers, som ska sprida Jollyrooms varumärke på den tyska marknaden. 

- Det är helt avgörande vid en etablering som denna att ha lokal förankring och god förståelse för språk och underliggande kultur. Vi har därför lagt stor energi på att rekrytera kompetent personal med bakgrund i Tyskland. Det är även en av de viktigaste delarna i att bygga förtroende hos våra kunder, något som många missar, säger Håkan von Uckermann. 

Annons
Annons

Valde otursdag till startdatum

Jollyroom.de öppnas officiellt i dag, men sajten ska ha smyglanserats redan tidigare i veckan.

- Vi gick inofficiellt live den 11 april för att testa flöden och funktion en sista gång. Och helt utan annonsering inkom första ordern efter endast 5 minuter, vilket måste vara någon typ av rekord. Det borgar för en succé trots att vi officiellt går live fredagen den 13:e, säger Håkan von Uckermann.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!