Jonas Arnberg: Handeln har väckt ett rea-monster

Black Friday urholkar lönsamheten.

Många av Sveriges detaljhandelsjättar har redan börjat med Black Friday. En snabb koll i mailkorgen visar att Media Markt, ICA Hemma och XXL redan dragit igång sina kampanjer som kommer att sträcka sig veckan ut.

Branschorganisationen Svensk Handel höjer dock ett varningens finger för den svarta dagen, eller numera veckan. Enligt branschorganisationen finns det en risk för att Black Friday urholkar lönsamheten för många handlare. En ståndpunkt som redan lyfts internationellt.

Annons
Annons

– Black Friday bidrar till en ökad försäljning under själva helgen men riskerar på sikt att urholka lönsamheten för många handlare. Handeln har väckt ett rea-monster som alltid vill handla till rea, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Tufft för många mindre handlare

Förra året ska mer än var femte svensk ha handlat reavaror på Black Friday. Nära 30 procent av e-handlarna ska under förra året ha planerat aktiviteter under dagen, enligt Svensk Handel. Och inget ser ut att kunna stoppa det "rea-monster" som väckts till liv och som vi på Ehandel.se konstaterat etablerats ordentligt förra året.

– Att en allt större andel av försäljningen blir kampanjdriven är något som handeln måste förhålla sig till. Många företag kommer att lyckas forma strategier utifrån detta, men för många mindre handlare är detta en tuff utveckling, säger Jonas Arnberg.

Enligt Svensk Handel är det nästintill enbart sällanköpsvaruhandeln som uppmärksammar Black Friday. För hela handeln i stort ska dagen hamna ganska långt ner på listan över viktiga högtider. När Svensk Handel endast tittar på de som säljer sällanköpsvaror så hamnar Black Friday i nivå med påsken som är nummer två efter julen i försäljning.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!