Expertens tips: Jonas Carlström kan allt om Facebook-annonser

Marknadsföringsexperten Jonas Carlström delar med sig av sina bästa tips på hur man lyckas med annonsering på Facebook.

På Emeet i Göteborg hade Jonas Carlström från Mat.se fullt upp. Dagen inleddes med att han deltog i en panel om sociala medier och sen höll han i en session som blev så populär att han fick genomföra den två gånger. I sin roll som digital specialist på Mat.se arbetar han med hela företagets ”digitala mediemix”, men med flera års erfarenhet av marknadsföring på Facebook i bagaget har just det mediet blivit lite av hans paradgren.

Att få många följare och sedan jobba organiskt med att bygga en relation till dem i all ära. Ibland är det helt enkelt annonsering som behövs. Här ger Jonas Carlström sina fem bästa tips på hur man lyckas med den biten när det kommer till Facebook.

Annons

1. Inse vilka möjligheter Facebook har

På Facebook kan du nå ut till väldigt många människor och man har samtidigt möjligheten att rikta in sig på en väldigt relevant målgrupp. Att man utan kostnad har tillgång till stora mängder data gör Facebook till en marknadsförares dröm. Enligt Jonas Carlström har möjligheterna att tjäna pengar på Facebook-annonsering de senaste åren ökat kraftigt i takt med att Facebook har utvecklat nya funktioner för sin annonsplattform.

- Även om man har en helt nystartad e-handel har man kanske råd att lägga tio kronor per dag. Det är väldigt låga trösklar. Sen kan man skala upp om man ser att det fungerar.

2. Rikta inte in dig på för stora målgrupper

Enligt Jonas Carlström är det ofta betydligt mer effektivt att rikta in sig på 10-15 målgrupper med mellan 100 000 och 200 000 medlemmar i varje, än att lägga allt krut på en grupp med över en miljon medlemmar.

- De flesta klumpar ihop en för stor volym men då vet man inte vad det är som fungerar. Det är bättre att testa flera mindre målgrupper och skala upp dem som presterar. 

Jonas Carlström rekommenderar att man kollar upp vad det är för målgrupper som följer ens konkurrenter eftersom chansen är stor att man själv kan vara framgångsrik i samma kundkretsar.

3. Sälj inte till kalla leads

Det är ett misstag att på en gång försöka få potentiella kunder att nappa på en kampanj. Genom att först bjuda på någon form av värde värmer man upp kunden så att hon eller han blir mer mottaglig för annonser längre fram.

Jonas Carlström föreslår någon typ av content; Mat.se har till exempel testat ”10 saker du inte ska ha i kylen”. Säljer man skönhetsprodukter kan man exempelvis lägga upp en kort sminkskola, säljer man kläder kan man hålla sig aktuell med ”tio måsten till stranden”. Steg två blir sedan att bara visa dina annonser för de som redan har visat intresse för ditt företag genom att klicka på ditt första inlägg.

- Sen kanske många tycker att det är en omväg men det finns undersökningar som visar att man tjänar mer på det, säger Jonas Carlström, och jämför:

Annons

- Det blir lite som en första handskakning när man precis har mötts, vilket ökar chansen till en försäljning i nästa steg. 

4. Testa funktionen ”Look-a-like”-målgrupper

En kostnadsfri Facebook-funktion som har funnits något år men nu blivit betydligt bättre, enligt Jonas Carlström. Genom att ladda upp mailadresser låter du Facebook hitta ”tvillingar” till de som handlar hos dig i dag. Man kan ta hitta tvillingar till sina kunder eller till de som läser ens nyhetsbrev och på det sättet få massvis med nya personer att rikta relevanta erbjudanden till.

Jonas Carlström förespråkar särskilt att man sätter ut en konverteringspixel på sin ”Tack för ditt köp”-sida. I takt med att fler beställningar görs får man då en uppfattning om vilka människor som handlar och sen kan Facebook hitta tvillingar till de kunderna.

5. Byt ut dina annonser regelbundet

Det är viktigt att hålla koll på frekvens, relevansresultat och om en viss annons får negativ feedback, till exempel genom att Facebook-användare klickar bort den. En tumregel är att en annons har betydligt kortare livslängd på Facebook än på Google. När folk känner igen en annons slutar de att klicka på den varpå priset per klick förstås går upp, och det vill du undvika.

- Det hela handlar ju i slutändan om att hålla en låg kostnad per order, sammanfattar Jonas Carlström.

Det här är första delen i en ny artikelserie som fått namnet ”Expertens tips”. Vilket område inom e-handeln skulle du vilja få tips inom? Vem hade du velat få tips från? Hör gärna av dig till tips@ehandel.se och berätta.

Annons