Jula: E-handelslanseringen är det viktigaste vi gör i år

Konsultbolag läcker info om lanseringen.

Efter en abrupt nedstängning av e-handeln och vad som sades vara en omorganisering av resurser mot en egen kundklubb stod det dock ganska snabbt klart att framtidens konsument är digital, oavsett kundklubb eller ej.

Vi kunde i november 2015 avslöja att e-handel åter var på agendan för hemmafixar-jätten och nu i januari fick vi det återigen bekräftat att en nätbutik nu är nära för Jula.

Annons

- Det stämmer att vi jobbar med en e-handelssatsning. På vilket sätt det kommer att ske eller när det lanseras är inte klart. Det kommer dock att ske någon gång under 2017, sade Magnus Ljung, komunikationschef på Jula, i januari.

"Åter kunna göra sina inköp online"

I dag meddelar konsultbolaget Knowit att det är de som just nu sätter ihop e-handelslösningen åt Jula. Och målet är som tidigare kommunicerats en lansering under innevarande år.

- Under året kommer hemmafixare och proffs åter att kunna göra sina inköp online – i Julas nya webbshop. Det framgångsrika familjeföretaget från Skara har valt Knowit som partner för utvecklingen av sin kommande e-handelslösning, skriver konsultbolaget i ett pressmeddelande.

"Sverige, Norge och Polen"

Den nya nätbutiken kommer att byggas vidare på “befintlig plattform i Episerver Commerce” samt driftas i Microsofts molnlösning Azure.

- Behovet av att kunna erbjuda våra kunder samma goda handelsupplevelse digitalt som vi gör i våra varuhus ökar för varje år som går. Utveckling och lansering av vår e-handel är därför det viktigaste vi gör i år, säger Johan Thorell, e-handelschef på Jula.

I dagsläget visar Jula upp sitt sortiment på nätet men kunderna behöver gå till en fysisk butik för att kunna handla. Jula kommer att lansera e-handel i Sverige, Norge och Polen.

Annons