Junkyards nya flaggskepp blir pick-up för andra e-handlare

Öppnar i centrala Stockholm.

År 2002 inledde Junkyard sin bana som en ganska liten skatebutik. Numera omsätter bolaget hundratals miljoner, och det har därmed blivit dags för vad vd:n Ted Boman beskriver som nästa naturliga steg i företagets utveckling.

LÄS ÄVEN: Junkyard ökar 54 miljoner - gör vinst för andra året i rad

Annons

Yta på 300 kvadratmeter

Den 24 augusti slår nämligen Junkyard upp porten till företagets första flaggskeppsbutik. Den ligger på Gamla Brogatan i Stockholm och har en yta på 300 kvadratmeter. Den nya butiken ska ha tagits fram med e-handeln i åtanke.

- Vi har ett otroligt stort sortiment. Har vi inte varan i butik kan vi hjälpa våra kunder att beställa online, antingen för hemleverans eller för att hämta upp här i butiken. Genom vårt samarbete med Instabox har vi även möjlighet att agera pick-up point för alla typer av online beställningar, inte bara från vår egen hemsida, säger Ted Boman i ett pressmeddelande.

"En plats att hänga på"

Utöver själva butiksytan ska den nya lokalen också ha en yta som kan användas som showroom eller för diverse evenemang. Tanken är att butiken ska fokusera på "det personliga mötet med kompetent personal", snarare än att utgöra en traditionell affär.

- Junkyard skall vara en skön och inspirerande plats att hänga på och en naturlig one-stop shop för fashion, street and sports, fortsätter Ted Boman.

Junkyards flaggskeppsbutik har tagits fram i samarbete med arkitekterna Fredrik Nilsby och Johan Sandler, som tillsammans med e-handlaren har haft som ambition att "lyfta urbant streetmode till en högre nivå".

Subkultur möter high-end fashion

Det har bland annat uttryckts med hjälp av material som betong och stål, samt väggar där till exempel posters kan fästas med hjälp av magneter. Det blir dessutom både en sneakerbar och en skateverkstad. Och förstås, digitala skärmar som kunderna kan använda till att ta del av Junkyards sortiment.

- Det finns en spänning i mötet mellan det som en gång var en subkultur och mer klassisk high-end fashion. Att skapa en meningsfull koppling mellan on- och offline har också varit en viktig del av arbetet, säger Fredrik Nilsby.

Junkyard har sedan tidigare en fysisk butik i hemstaden Trollhättan. Den har en samlad butiksyta på hela 600 kvadratmeter.

Annons

UPPDATERING: Det stod tidigare i artikeln att butiken öppnar i morgon. Rätt är att den öppnar den 24 augusti.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!