Just nu: Grundades 1965 – nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Företaget Dogman grundades 1965 och har sedan dess etablerat sig som en självklar aktör att räkna med inom husdjurssegmentet. Förra året omsatte bolaget 350 miljoner kronor, och flyttade till ett nytt huvudkontor på 12 000 kvadratmeter i skånska Åstorp.

Köpte norsk konkurrent

Dogman har totalt sju fysiska butiker runt om i Skandinavien, men nu har det blivit dags för nästa steg; nämligen en egen e-handel. Företagets sortiment, bestående av över 7 500 produkter, finns nu tillgängliga för beställning i den nyöppnade nätbutiken Dogman.com. Där utlovas bland annat "snabb leverans" och fri frakt på beställningar över 500 kronor.

Annons

Personalisering är A och O om du startar en e-handel idag. Allt för många företags hemsidor fokuserar på sig själva istället för att ta ett steg tillbaka och låta kundens upplevelse stå i centrum, säger Dogmans vd Pierre Olofsson i ett pressmeddelande.

Inför lanseringen har Dogman anställt ett antal personer med e-handelskompetens, samt köpt upp den norska e-handeln Hundepoter.no.

Nu är siktet inställt på att ge kunderna det de efterfrågar, och Dogman ser uppenbarligen en stor potential med sitt nya koncept. Enligt företagets egna beräkningar är marknaden för husdjursrelaterade produkter värd 7-8 miljarder kronor, bara i Sverige.

Vårt mål har alltid varit att hjälpa våra kunder hitta det bästa för deras bästa vän, och vi har under en lång tid märkt ett stort behov från marknaden att tillgängliggöra våra produkter för den digitala konsumenten.

"Varje besökare får en unik upplevelse"

Den nya e-handelslanseringen innebär att Dogman framöver alltså har nätbutiker i både Norge och Sverige. Senare i år kommer landsspecifika sajter att även lanseras i både Danmark och Finland, samt i flera andra europeiska länder.

I samma veva gör Dogman en större satsning på att uppdatera sin B2B-sajt.

Kunder idag vill bli ihågkomna och få erbjudanden som möter deras individuella stil och krav. För Dogman är det otroligt viktigt att varje besökare får en unik upplevelse skräddarsydd utifrån deras husdjurs behov, avslutar Pierre Olofsson.

Annons
Annons