Search
Close this search box.
ANNONS

Kaos hos Sveriges Prylmecka under julhandeln

Kaos hos Sveriges Prylmecka under julhandeln
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

ANNONS

Fรถr tvรฅ veckor sedan var e-handlaren CoolStuff uppe pรฅ tapeten dรฅ de lyckats fรฅ en helsida i Dagens industri gรคllande deras satsning pรฅ betalda sรถkord. Eftersom att vi ocksรฅ vet att deras bransch med prylar och gadgets รคr helt galen under julhandeln tรคnkte vi att det vore passande att stรคlla nรฅgra frรฅgor till de pรฅ CoolStuff, eller Sveriges Prylmecka som de kallar sig sjรคlva.

Vi bad Kajsa Knapp som รคr PR-ansvarig, men รคven medgrundare till prylbutiken, att svara pรฅ nรฅgra frรฅgor gรคllande deras julhandel och รคven deras sรถkordssatsning. Fรถr att fรถrstรฅ hur de har det infรถr julen kan vi bรถrja med fรถljande graf som visar deras fรถrsรคljning under รฅrets 52 veckor:


Dagsfรคrsk grafik ifrรฅn CoolStuff (klicka fรถr mer info)

Detta รคr fรถr 2009-2011 och visar pรฅ vilka spikar det handlar om. De flesta e-handlare har en รถkning under julen men CoolStuff lever fรถr julen och drar in en stor del av sin รฅrsinkomst endast under julhandeln. Lรฅt oss hรถra vad Kajsa Knapp har att sรคga om detta och mycket mer:



Kajsa Knapp

Hur gรฅr er julhandel?

Vรคldigt bra! Vi hade budgeterat med +40% omsรคttningsรถkning frรฅn julen 2010 men det har slutat pรฅ +50%.

Dagens industri lyfte er satsning pรฅ sรถkord hรคromveckan. Har ni nรฅgra bra tips till e-handlare gรคllande just betalda sรถkord?

Google รคlskar relevans och anvรคndarnytta โ€“ รคven bland annonsรถrerna. Sรฅ bรถrja frรฅn grunden och se till att erbjuda en relevant sajt fรถr de sรถkord du vill annonsera pรฅ. Du kan vara hur duktig som helst pรฅ Adwords, men รคr din hemsida inte relevant fรถr besรถkaren sรฅ kommer du att jobba i motvind.

Bรถrja med att fokusera pรฅ exakt det ert fรถretag erbjuder och bredda dรคrefter dina kampanjer. Smala specifika sรถkord kanske inte ger flest klick men ofta flest affรคrer och bรคst avkastning.

Sluta aldrig att mรคta, testa och optimera annonseringen.

Det sรคgs att ni har fรฅtt รถka er prognos fรถr julhandeln avsevรคrt efter sรถkordssatsningen. Hur har detta pรฅverkat er verksamhet?

En del produkter har tagit slut i fรถrtid sรฅ vi har fรฅtt kรถpa in mer รคn berรคknat och tagit in mer personal till lagret.

ย 


Hรคr tar CoolStuff emot en container med bara
Khom Loys

Hur lyckas man fรฅ en helsida i Dagens industri?

Ja du, bra frรฅga! Det undrade vi ocksรฅ. Det enda vi gjorde var att jobba pรฅ. Det var nรคmligen Googles PR-byrรฅ som hรถrde av sig till oss eftersom de tyckte att vi var ett bra exempel pรฅ hur man bedriver lyckad AdWords kampanj. Sรฅ det var Googles PR-byrรฅ som sรฅlde in det till Di, vi kan alltsรฅ inte ta รฅt oss รคran fรถr mer รคn sjรคlva jobbet med vรฅra AdWords konton.

Fรถrra julhandeln planerade ni att ha 15 personer i treskift pรฅ lagret, hur ser det ut i รฅr?

I รฅr har vi haft en del treskift pรฅ lagret. Dรฅ har det varit ca 40 personer pรฅ varje skift. Dvs 120 personer per dygn.

ย 


Vanligtvis har de 4-5 personer pรฅ lagret men under
julen รคr det tomteverkstad hos Sveriges Prylmecka


Hur hanterar ni inkรถp infรถr den enorma fรถrsรคljningsรถkning som ni har innan jul?

Varje รฅr stรฅr vi infรถr samma uppgift. Vi lรฅnar mycket pengar, bรถrjar kรถpa in allt redan i maj. Bunkrar upp helt enkelt.

Ni omsatte 56 miljoner fรถrra รฅret, vad รคr prognosen fรถr i รฅr?

Vi tror att det kommer sluta pรฅ ca 80 miljoner i omsรคttning 2011.

Hur gรฅr er internationella expansion och hur ter sig julhandeln fรถr er i de olika lรคnderna?

Julhandeln รคr stรถrst i Svergie, beror troligtvis pรฅ att vi funnits dรคr lรคngst och det har skapat mer fรถrtroende. Men den รคr sรฅklart stor pรฅ vรฅra andra marknader. Kvartal 1, 2012, ska vi lansera i Finland.

Er webbutik fick ett helt nytt utseende i slutet pรฅ september. Vad har det gett fรถr effekt?

ร„n sรฅ lรคnge รคr det ungefรคr +-0 pรฅ konverteringen. Men vi har fรฅtt riktigt mycket positiv respons frรฅn kunder. Och vรฅrt arbete har bara bรถrjat, sidan รคr lรฅngt ifrรฅn fรคrdigoptimerad.

Hur ser det ut pรฅ lagret idag? (tisdag eftermiddag)

Kaos! Men det รคr lite vemodigt sรฅhรคr med bara 24 timmar kvar pรฅ รฅrets julhandel, ingen vill att den ska ta slut!

Vad รคr nรคsta steg fรถr CoolStuff?

Finland i bรถrjan pรฅ nรคsta รฅr. Lรฅngsiktigt รคr vรฅrt mรฅl att bli Europas gadget shop.


Vi tackar Kajsa fรถr att hon, mitt i den hektiska julhandeln, tog sig tid att svara pรฅ vรฅra frรฅgor. Vi รถnskar dem samtidigt en god jul och hoppas att de fรฅr tid till att vila ut nu i helgen. Ni finner Sveriges Prylmecka hรคr som fรถr bara nรฅgra timmar sedan slutade skicka ut julklappar รถver vรฅrt avlรฅnga land.

ย 

ย 

Denna nyhet publicerades fรถrst i vรฅrt nyhetsbrev Ehandelsnytt.
Huvudbilden: Kajsa Knapp och Christian Omander,
Grundare av CoolStuff (foto: Daniel Nilsson)

Dela artikeln: