KappAhl omfamnar e-handel med click and collect

Nytt omnikanalkoncept gav effekt direkt.

Efter den senaste tidens turbulens tycks KappAhl nu ha stakat ut vägen framåt. Och den går rakt igenom e-handeln. Nyligen påbörjade koncernen nämligen utrullningen av både "click and collect" och "shop online in store" på bred front.

- Alla sätt att shoppa på KappAhl ska vara integrerade. Online och fysisk butik är inte olika kanaler utan två delar av samma KappAhl. Det är kunden som väljer och vi som levererar. I och med att online alltid är påfyllt, har vi nu heller aldrig slut på varan i butik, säger Charlotte Katz, digital chef på KappAhl, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

Sverige först ut

Först ut med den nya servicen var de 169 svenska butikerna och den 16 oktober följer kedjans 52 butiker i Finland, varefter 90 butiker i Norge står på tur veckan därefter. På sikt vill KappAhl att även de polska butikerna ska få tillgång till systemen.

Effekten från den svenska utrullningen lät inte vänta på sig.

- Direkt vid lanseringen här i Sverige såg vi positiva effekter i vår försäljning. Samtidigt är våra kollegor i butik nöjda att kunna ge bättre service och kunden är nöjd med ett större utbud, säger Charlotte Katz.

De nya e-handelsmöjligheterna innebär bland annat att kunderna kan beställa varor, som inte finns i butiken, direkt i kassan. Köpet ska även kunna genomföras direkt i mobilen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!