Kicks lanserar jättebutik som ska lyfta e-handeln

"Den fysiska butiken är inte uträknad".

Idag har Kicks invigt sin nya flagship store i Gallerian i Stockholm. Butiken har en yta på 1500 kvadratmeter fördelad på tre plan, och är den största butikssatsningen i företagets historia. Skönhetskedjan har satsat ännu mer på upplevelsebaserad handel med bland annat mer digital inspiration.

- Det är ett sätt för oss att visa hur vi tror att morgondagens butikshandel, som vi tror är just upplevelsebaserad, kan se ut. Vi tror inte att den fysiska butiken är uträknad, men självklart måste vi utmana oss själva, säger Freddy Sobin, vd på Kicks, till Ehandel.se.

Annons
Annons

Selfie mirror i butiken

Målet har varit att ta kundupplevelsen till nästa nivå, och en viktig del i det har varit att stärka företagets omnikanalserbjudande, menar Freddy Sobin. Till exempel har Kicks lanserat en bokningstjänst som ger kunden möjlighet till att boka sina skönhetsbehandlingar online.

Det som också är nytt är att Kicks har ingått i ett sammarbete med Instabox. Nu kan kunderna hämta sina order från såväl Kicks som andra e-handelsföretag, direkt i butiken där de har placerat paketskåpen.

- Vi har också andra digitala inslag i butiken, så som ett stort antal digitala skärmar för inspiration och en selfie mirror där man på ett roligt och enkelt sätt exempelvis kan dela med sig av sin senaste look efter en beauty service, säger Freddy Sobin.

"Men det räcker inte"

Skönhetsföretaget ger även kunderna tillgång till surfplattor där de lätt kan se produkternas tillgänglighet i butiken, via deras hemsida. Kunderna kan även se sina köp gjorda både online eller i fysisk butk via på e-handelssajten. Kicks binder på så sätt ihop sin fysiska butik med deras e-handel.

- Men det här räcker inte, utan vi tittar löpande på hur vi kan ta ytterligare steg framåt för att stärka vårt omnikanalserbjudande, säger Freddy Sobin.

Kan stora butikssatsningar som denna ge effekt även för Kicks e-handel?

- Ja, den påverkar i allra högsta grad vår e-handel. Via satsningen får våra kunder även onlinetillgång till många av de varumärken som vi idag säljer exklusivt i våra flagship stores. Vi tror också att alla våra fyra flagship stores stärker bilden av Kicks som ett nyskapande och framåtlutat varumärke och att ha etablerat unika skönhetsdestinationer lokalt i Stockholm, Göteborg, Malmö och Oslo är jag övertygad stärker vår e-handel lokalt och regionalt, säger Freddy Sobin.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!