Kinas e-handel går över gränsen – passerar 10 biljoner

Dags att börja sälja till Kina?

Utbildning: Amazon Seller Fundamentals - ny onlinekurs den 11 maj. Läs mer här.

E-handeln i Kina växer som vi vet enormt fort, ledd av bland annat jättar som Alibaba och JD.com. Vi har även flera gånger rapporterat om hur kinesiska konsumenter älskar västerländska varor. Alibabas grundare Jack Ma jobbar dessutom för en ökad gränshandel, till och från Kina.

Nu rapporterar China Daily att e-handeln över gränsen passerade en biljon dollar förra året, eller 8,44 biljoner kronor, enligt en ny studie kallad The Chinese Cross-Border E-commerce Index. Detta ska vara en tillväxt med nära 32 procent jämfört med året innan.

Annons

11 biljoner kronor

E-handelstransaktioner över gränsen, import och export, väntas samtidigt öka till 8,8 biljoner yuan, eller 11,1 biljoner kronor, till 2018. Detta inkluderar dock B2B-handel, alltså inte bara B2C.

Enligt indexet så var de mest populära produkterna, som handlas över gränsen, kosmetik, babyprodukter, skor, kläder, hälsoprodukter, accessoarer och resväskor. De mest populära områdena inom gränshandeln via nätet var Shanghai, Beijing och Hangzhou. Det är från dessa platser som flest e-handlar från ett annat land.

Åldersgrupperna som föredrar att handla från ett annat land var främst 80-talister som stod för 59 procent av alla gränsöverskridande order. 90-talisterna stod för 23 procent och 70-talisterna för strax över 14 procent.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!