Kinesisk E-handel levererar inom 12 timmar

Leverans inom 12 timmar. Det är så gott som standard för kinesiska konsumenter som handlar från Yihaodian, en av Kinas snabbast växande e-handlare. Yihaodian har mer än 120 000 olika varor i sitt sortiment och sköter leveransen helt på egen hand i 70 procent av beställningarna.

Kinesiska e-handelsaktören Yihaodian lovar leverans inom 12 timmar för de konsumenter som bor inom en radie på 250 kilometer från en av de fem städer där Yihaodian har sina lager, Peking, Shanghai, Guangzhou, Wuhan och Chengdu.

I Shanghai, till exempel, plockas ordern i huvudlagret och levereras sedan till en av 68 stationer som finns utplacerade i staden. Därifrån hämtar kurirer, främst på motorcyklar och levererar till kunden.

Annons

Når 80 procent inom en halv dag

Med tanke på den täta befolkningen i och kring dessa storstäder uppskattar Yu Gang, grundare och vd för Yihaodian att man kan leverera inom en halv dag till 80 procent av landets 200 miljoner människor som handlar via nätet. Och till många andra städer levererar man oftast inom en dag.

Snabb leverans är ett viktigt försäljningsargument för Yihaodian eftersom de främst säljer förbrukningsvaror som livsmedel, kosmetika och hushållsartiklar. Och de kontorsanställda som utgör den snabbt växande medelklassen i Kinas storstäder uppskattar bekvämligheten med att handla på hushållsvaror nätet.

– Det är inte som i USA där varje familj har bil och köper mat för en hel vecka. Kineser handlar i stort sett varje dag och bär hem sina matkassar. Stormarknaderna är överfulla och stadstrafik är hemsk. Speciellt tjänstemän som lever ett stressigt slipper gärna att gå och handla, säger Yu Gang.

Walmart majoritetsägare

Yihaodian grundades 2008 och hade under 2010 en omsättning på 126 miljoner dollar, cirka 832 miljoner kronor och 4 000 anställda. Nu ser det ut som om amerikanska Walmart gå in som majoritetsägare.

Den kinesiska regeringen godkände nyligen Walmarts önskemål att utöka sin ägarandel från 17,7 procent till 51 procent i Shanghai-baserade Yihaodian, något som kan leda till ytterligare expandering.

Förutom att utöka sitt sortiment och lägga till nya produktkategorier kommer man att ha fokus på att automatisera och få bort flaskhalsar i distributionen. Men med tanke på att den kinesiska arbetskraften är så pass billig så kommer man troligen inte investera i robotar för att helt automatisera orderplockning som Amazon förväntas göra i några av sina amerikanska lager.

Källa: Internet Retailer, Deloitte

Annons
Annons