Kjell & Company ägs till stor del av Hakon Invest som häromdagen släppte sitt bokslut. Hemelektronikkedjan som primärt kränger tillbehör visar en stark tillväxt. Företagets omsättning ökade med 19 procent för helåret och hamnade på 814 miljoner (684Mkr 2011). Rörelseresultatet ökade även ifrån 38Mkr 2011 till 61 miljoner för helåret.
Det går alltså bra för Kjell & Company som satsar hårt på personlig service och butikerna blir bara fler och fler.
I december 2011 lanserade Kjell & Company en helt ny nätbutik. De har alltså haft en modern webshop under hela 2012. Frågan är alltså hur det har gått för e-handeln om vi skalar bort de framgångsrika butikerna.
Kjell.com slår alla rekord
Vi bad företaget om siffrorna för e-handeln och fick i alla fall ta del av de procentuella ökningarna.
Helåret ska ha visat en omsättningsökning på 23 procent för nätbutiken. Tredje och fjärde kvartalet växte dock nätbutiken med hela 34 procent. En ordentligt ökning på hemelektronikmarknaden som enligt E-barometern i snitt ökade med 13 procent under tredje kvartalet.
Antalet köp ska under andra halvan av 2012 ökat med 57 procent och konverteringsgraden med 34 procent. Alla siffror pekar alltså spikrakt uppåt gällande nätbutiken.
E-handeln nyckeln till framgång
Det intressanta är att företaget i sina interna dokument inser e-handelns storhet. De skriver bland annat följande:
"Kjell.com är den enhet som just nu ökar mest i procent, bättre än den bästa butiken. Lägg sedan till att detta är ökningstal enkom för e-shoppen. De flesta köpen efter ett besök på kjell.com sker i fysisk butik, vilket gör kjell.com till en av de viktigt bidragande faktorerna till hela Kjell & Companys framgångar 2012."
Ännu en gång ser vi bevis på att de fysiska butiker som går bra jobbar nära sin e-handel och ser dess centrala roll i helheten.
Vi önskar Kjell & Company lycka till med nätbutiken och med tanke på deras fokus på e-handeln gissar vi att framtiden är ljus för butikskedjan.