Klädmärke fick ej snurr på näthandeln – går i konkurs

Minskad vilja att gå i butiker en av orsakerna till beskedet.

Bolagskoncernen bakom klädmärket Boomerang har gått i konkurs. Det framgår av uppgifter från Bolagsverket.

Konkursen ska ha inletts i torsdags i förra veckan och omfattar både moderbolaget Boomerang AB samt två dotterbolag. Koncernen har under flera år brottats med bristande lönsamhet och Moderbolaget ska ha gått nästan 32,7 miljoner kronor back under 2016, som var ett bottenår för företaget.

Annons

"Vi ställs inför nya utmaningar"

Nättidningen Habit intervjuade nyligen Boomerangs kreativa chef Catti Unenge och hon konstaterade då att märket brottas med förändrade köpbeteenden hos konsumenterna.

- Vi, liksom alla andra i modeindustrin, ställs inför nya utmaningar allt eftersom konsumenternas köpbeteende ändras. Näthandel, "reaskov", inte samma vilja att ”vara ett varumärke”, inte samma vilja att gå i butiker, sa hon då till tidningen.

Boomerang har förutom ett 20-tal butiker och försäljning hos hundratals återförsäljare, även drivit en egen e-handel. Den tycks dock alltså inte ha räckt till för att få företaget på rätt kurs. Företaget tycks nu sälja ut hela sortimentet till 50 procents rea, både i e-handeln och i butikerna.

LÄS ÄVEN:
Skulder i mångmiljonklassen bakom Boomerangs konkurs
Delägare lägger bud på konkursade Boomerang

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!