Klarna: Kunderna älskar att frysa fakturan

Att ge kunderna mer kontroll över betalningen har visat sig vara positivt.

För bara någon månad sedan lanserade betalbolaget Klarna möjligheten för slutkunder att frysa sin faktura. En tjänst som primärt skulle förenkla vid returer av e-handlade varor.

- Om man har köpt en produkt och bestämt sig för att returnera den till butiken kan man nu logga in på Klarna.se och markera den aktuella fakturan för att meddela oss att man har returnerat produkten, sade Jesper Wigardt, kommunikationschef på Klarna.

Annons

Nu meddelar Klarna att detta visat sig vara en mycket populär funktion. Enligt de första siffrorna ifrån produktteamet på Klarna så ska betalbolaget ha över 10 000 personer som använder funktionen varje vecka.

"Gensvaret överväldigande positivt"

Samtidigt ska inkommande returärenden till Klarnas kundtjänst minskat med hela 25 procent. Något som förstås även borde innebära mindre problem för e-handlare som använder Klarna.

- Klarna tog det här steget för att ge våra användare mer inflytande och kontroll över köpet. Det är en funktion som har varit efterfrågad och gensvaret hittills efter lanseringen har varit överväldigande positivt, säger David Fock, produktchef på Klarna.

I vår tidigare artikel kring funktionen så försäkrade Klarna att funktionen inte skulle kunna missbrukas. Inkommer ingen retur så aktiveras helt enkelt fakturan igen.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!