Komplett utökar satsningen på egna varumärken

Egna varumärken ger klirr i kassan.

Egna varumärken är något som de flesta större e-handlare börjar experimentera med när företaget når större volymer. Det ger förstås bättre marginaler men kan även fylla andra funktioner som att ta fram produkter som man vet att kunderna vill ha, men som inte finns på marknaden.

Den norska e-handelsjätten Komplett började så smått att rulla ut egna varumärken till kunderna under 2015. Nätbutiken har sedan dessa sakta ökat antalet egna varumärken och Ingebjørg Tollnes, kommunikationsdirektör på Komplett, berättar för Ehandel.se att de utökat satsningen under 2016 och 2017.

Annons

Komplett ska erbjuda egna varumärken och produkter inom kategorier som ljud, skrivartillbehör, småelektronik, batterier, väggfästen och kablar. I dag lägger man dessutom till en kategori som blir nätverksprodukter. En typ av varor som är av det lite mer komplicerade slaget.

Hur många egna varumärken har ni?

- Våra egna varumärken heter iiglo, Intono och Svive, säger Ingebjørg Tollnes.

Företaget har nu en serie Internet-routers under det egna varumärket Svive. Komplett har dock valt att samarbeta med företaget Jensen of Scandinavia som tillverkar just datortillbehör och nätverksprodukter. Komplett meddelar att de kommer att ha “stor fokus på att vidareutveckla Svive-serien” och lovar kunderna regelbundna uppdateringar av mjukvaran i dessa produkter.

Är anledningen bara bättre marginaler?

- Anledningen är att ge kunderna bättre valmöjligheter och produkter med andra prispunkter, säger Tollnes.

Komplett säger att de sett en lucka i marknaden för enklare routers. De flesta av dessa produkter på marknaden ska ha funktioner som föräldrakontroll och smarta säkerhetsfunktioner men det ska vara få av användarna som faktiskt kan ställa in dem, enligt företaget.

- "Enkelt för alla" har varit ett viktigt ledord när vi utvecklat produkterna. Få av oss är IT-konsulter och vi ger kunderna en "uppstartsgaranti". Det inkluderar enkla guider och gratis telefonsupport, så att alla ska kunna få lösningen att fungera optimalt, säger Live Haukvik, COO på Komplett.

Annons

LÄS ÄVEN:
Iprenmannen startskottet för Partykungens egna produkter

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!