Konsumenter tvingar fram innovativa leveranstjänster

Den nordiska e-handeln och dess leveranser står inför en konsumentrevolution, något som pressar distributörerna att förnya sig med nya innovativa lösningar.

Flexibla leveranser är det nya modeordet inom e-handeln. Vi matas ständigt med nya rapporter om att nätkonsumenterna vill kunna välja var, när och hur de får sina paket levererade. Något som fraktbolagen börjat inse och flera ställer nu om för att kunna anpassa sig till kunderna.

I förra veckan var det dags för Nordic Delivery Conference 2015 i Köpenhamn och då dryftades bland annat just detta. På plats fanns de fyra stora transportörerna Bring, PostNord, DHL samt DPD UK och debatterade leverans som konkurrensmedel.

Annons

I Storbritannien har man kommit något längre när det gäller kundanpassade leveranser, mycket tack vare att e-handelsmarknaden mognat och konsumenterna tvingat fram nya och innovativa leveranstjänster. Bland annat är Click and Collect, paketautomater och lördagsleveranser utbrett sedan länge.

– Vi följer konsumenternas efterfrågan, och lördagsleveranser har inte varit efterfrågat tidigare. Därför lanserar vi det först nu, säger Carsten Dalbo, chef för Logistics och E-Commerce i PostNord.

Måste förnya sig

Att den brittiska och nordiska marknaden skiljer sig åt håller Johan Holgersson, Commercial Director på Bring, med om men transportörerna i Norden står nu inför en konsumentrevolution som pressar dem att förnya sig.

En revolution som förutom en mer mogen marknad även hänger ihop med att e-handelsgiganter som Amazon och Alibaba kommer in på den nordiska marknaden med höga krav på leveranser. Något som kommer att öppna upp för mer konsumentvänliga leveranstjänster.

– Amazon sätter press på USA och Storbritannien. Därför har dessa länder länge legat före Norden med tanke på leveranstjänster. Men jag tror att detta kommer att ändra sig nu, säger Dwain McDonald, CEO för DPD UK.

Annons