Köpstarka hushåll satsar på hållbara presenter i jul

Nu kommer fler rapporter om den stundande julhandeln. Enligt Svensk Handels konsumtionsindikator Köpsuget, planerar majoriteten av konsumenterna att spendera lika mycket som under förra julen. Däremot är det fler som planerar att dra ner på inköpen än att öka dem.

Svensk Handels konsumentundersökningen, Köpsuget, är den senaste i raden som ger oss en fingervisning om den stundande julhandeln.

Enligt undersökningen ökar köpsuget under november månad och främst planerar de svenska hushållen att öka sina utgifter för hemmet, upplevelser och sparande.

Annons

– Köpsuget har stärkts ytterligare i november. Hushållen planerar att under vintern satsa mer på hemmet och på upplevelser såsom bio och kultur. Många inomhusaktiviteter tar nu vid och tar en del av konsumenternas plånböcker. Samtidigt ser vi ett fortsatt starkt sparande, säger Magnus Kroon, Svensk Handel.

I november månads undersökning passade Svensk Handel även på att ställa frågor om den stundande julhandeln. Den är dock inte lika ljus som e-barometern som publicerades i förra veckan, i alla fall inte när det gäller e-handel.

En eftertänksam jul

Även om man konstaterar att e-handeln utvecklats starkt, så svarar endast var femte konsument att de i år planerar att handla sina julklappar på nätet. Att jämföra med e-barometern där 38 procent av svenskarna väntades ge sig ut på nätet för att julhandla.

Majoriteten av konsumenterna svarar också att de kommer att spendera lika mycket som under förra julen. Tolv procent svarar att de ska köpa fler julklappar i år, men dubbelt så många, 25 procent, svarar att det kommer köpa färre julklappar än förra året.

Endast 5 procent planerar att resa utomlands trots att det blir en bra arbetstagarjul med många lediga dagar.

– Jag tror att konsumenterna har blivit mer eftertänksamma i julhandeln. Jag tror det ligger i tiden att ge personliga present som håller längre. Hellre kvalitet än kvantitet. Även när det gäller julmaten har vi blivit mer kräsna med våra val, säger Magnus Kroon.

Källa: Press

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!