Köpte 120 reklamplatser – hänger upp kundernas konst

1 200 bidrag.

Uppdraget var att skapa ett konstverk på temat "My happy place" och den som lyckades bäst hade chansen att vinna konstnärsmaterial för 25 000 kronor. Dessutom fanns det en annan vinst med i potten - nämligen chansen att få visa upp sin konst i Stockholms tunnelbana.

Ville pigga upp tråkig stund

Så såg upplägget ut när e-handlaren Pen Store tidigare i våras utlyste en tävling bland sina kunder. Företaget hade köpt upp 120 stortavlor i Stockholms tunnelbana och planen är nu att låta merparten av dem fyllas med kundernas konst.

Annons

- Vi är själva morgonpendlare i kollektivtrafiken och vet att det inte alltid är den bästa starten på dagen. Då är det lätt att man i tankarna svävar iväg till något annat. Vi tänkte att de flesta av våra kunder säkert har sitt eget "happy place", och vi ville se vad det kunde vara, säger pen Stores vd Jacob Bergström i ett pressmeddelande.

Tävlingen pågick till och med mitten av april och när den väl var över hade fler än 1 200 bidrag kommit in till Pen Stores jury.

"Helt otroligt vilken kreativitet"

Nu har tre vinnande bidrag utsetts. Det handlar om "ett lika glädjefyllt som psykedeliskt verk" av Karl Tehler, samt "ett färgstarkt virrvarr av vattenruschkanor" av Malin Bergström och ett "varmt familjeporträtt" av Mia Nilsson.

- Vi blev rent ut sagt överkörda av det stora antalet bidrag. Aldrig hade vi väntat oss den massiva responsen. Helt otroligt vilken kreativitet som finns bland våra kunder! Extra roligt för oss att få se vad allt material vi skickar ut till hela Sverige faktiskt används till, säger Jacob Bergström.

De tre vinnarkonstverken kommer att visas upp på 13 centrala stationer i Stockholms tunnelbana under perioden 13 maj till och med den 2 juni.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!